Statut prawny
Statut
Zespołu Szkół
im. Żołnierzy Armii Krajowej
w Makowie Mazowieckim
obowiązujący od dnia 26 sierpnia 2016 r.
Spis treści:
Rozdział I
Nazwa szkoły i postanowienia ogólne
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
Rozdział III
Organy szkoły i ich kompetencje
Rozdział IV
Organizacja Zespołu Szkół
Rozdział V
Zakres zadań i obowiązków nauczycieli
Rozdział VI
Inni pracownicy szkoły
Rozdział VII
Zasady rekrutacji uczniów
Rozdział VIII
Prawa i obowiązki ucznia
Rozdział IX
Nagrody i kary
Rozdział X
Postanowienia końcowe
Załączniki:
- Koncepcja pracy szkoły
- Regulamin Pracowni kształcenia praktycznego
- Regulamin biblioteki
- Regulamin Rady pedagogicznej
- Regulamin Rady rodziców
- Regulamin Rady samorządu uczniowskiego
- Wewnątrzszkolne zasady oceniania
- Zasady rekrutacji uczniów
- Ceremoniał szkoły
- Instrukcja prowadzenia postępowania z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej
Rozdział I
Nazwa szkoły oraz postanowienia ogólne
§ 1
- Szkoła nosi nazwę „Zespół Szkół im. Żołnierzy Armii Krajowej w Makowie Mazowieckim”.
-
W skład zespołu szkół zwanego dalej szkołą wchodzą:
- Liceum Ogólnokształcące Nr II
-
Technikum kształcące w zawodach:
- technik agrobiznesu,
- technik architektury krajobrazu,
- technik ekonomista,
- technik przetwórstwa mleczarskiego,
- technik usług fryzjerskich,
- technik żywienia i usług gastronomicznych.
-
Zasadnicza Szkoła Zawodowa kształcąca w zawodach:
- kucharz,
- monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie,
- kierowca mechanik,
- klasa wielozawodowa młodocianych pracowników, którzy zawarli umowę o pracę w celu nauki zawodu.
- Szkoła Policealna dla Dorosłych (odrębny statut)
- Internat (działalność zawieszona ze względu na brak naboru)
- Nazwy poszczególnych typów szkół wchodzących w skład Zespołu składają się z nazwy Zespołu i nazwy typu szkoły.
-
W szkole działa:
- Biblioteka
- Pracownia Kształcenia Praktycznego
- Zespół Szkół prowadzi też kształcenie w formie pozaszkolnej – kwalifikacyjne kursy zawodowe w zawodach, w których szkoła kształci oraz w zakresie obszarów, do których są przypisane te zawody.
- Siedzibą szkoły jest kompleks budynków w Makowie Mazowieckim przy ul. Duńskiego Czerwonego Krzyża 3, 3b, 5a, 7.
- Adres Zespołu Szkół do korespondencji: ul. Duńskiego Czerwonego Krzyża 7
06-200 Maków Mazowiecki
tel./fax 29 71-71-269
- Organem prowadzącym szkołę jest powiat makowski.
- Organem nadzorującym szkołę jest Mazowieckie Kuratorium Oświaty
w Warszawie Delegatura w Ostrołęce
ul. Gorbatowa 15
07-412 Ostrołęka
§ 2
- Pracownia Kształcenia Praktycznego stanowi integralną część Zespołu Szkół. Prowadzi działalność głównie w okresie trwania zajęć szkolnych. W okresie wakacyjnym pracownia kształcenia praktycznego może prowadzić egzaminy praktyczne potwierdzające kwalifikacje w zawodzie i kwalifikacyjne kursy w zawodzie.
-
Celem działalności pracowni kształcenia praktycznego jest:
- umożliwienie uczniom opanowania określonych umiejętności praktycznych zgodnych z podstawą programową, uzyskanie odpowiednio wysokich sprawności zawodowych przygotowujących do zdania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje, wyrobienie umiejętności samodzielnego działania oraz pracy w zespole,
- poszerzanie i pogłębianie wiadomości uczniów, wyniesionych z lekcji teoretycznych przedmiotów zawodowych,
- prowadzenie egzaminów praktycznych potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.
- Szczegółową organizację Pracowni Kształcenia Praktycznego określa regulamin stanowiący (załącznik nr 3).
§ 3
- Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zajęć dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.
- Biblioteka jest złożona z wypożyczalni i czytelni.
-
Do zadań biblioteki szkolnej należy:
- gromadzenie, opracowanie i przechowywanie materiałów bibliotecznych,
- udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej,
- podejmowanie – zgodnie z obowiązującymi w szkole programami i planami nauczania – różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej, wspieranie nauczycieli w realizacji programów nauczania,
- przygotowanie uczniów do korzystania z różnorodnych źródeł informacji,
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów, kształtowanie kultury czytelniczej,
- pełnienie funkcji ośrodka informacji o materiałach dydaktycznych gromadzonych w szkole,
- organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,
-
Biblioteka współpracuje: z uczniami, nauczycielami, z rodzicami (prawnymi opiekunami), z innymi bibliotekami poprzez:
- organizowanie lekcji bibliotecznych;
- zapraszanie uczniów, rodziców i nauczycieli na spotkania z „ciekawymi ludźmi”,
- organizowanie konferencji dla nauczycieli bibliotekarzy,
- organizowanie wyjść uczniów do biblioteki miejskiej i pedagogicznej (zapoznanie z księgozbiorem, zwiedzanie wystaw, itp.),
- propagowanie czytelnictwa wśród rodziców poprzez udostępnianie księgozbioru.
-
Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły, który:
- zapewnia pomieszczenie i jego wyposażenie, wykwalifikowaną kadrę i środki finansowe na działalność biblioteki,
- zarządza skontrum zbiorów bibliotek i dba o jej protokolarne przekazanie przy zmianie pracownika.
- Godzina pracy nauczyciela bibliotekarza wynosi 60 minut
- Organizacja biblioteki określona jest w regulaminach wypożyczalni i czytelni stanowiących (załączniki nr 4).
Rozdział II
Cele i zadania szkoły
§ 4
- Misją szkoły jest tworzenie szkoły bezpiecznej i przyjaznej, która umożliwia wszechstronny rozwój uczniów oraz kształtowanie postaw zgodnie ze słowami Jana Pawła II „Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to, kim jest”.
- Szkoła posiada koncepcję pracy szkoły, którą stanowi (załącznik nr 1).
§ 5
- Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze, rozwija u młodzieży poczucie odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.
- Szkoła stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania, potrzeby, możliwości psychofizyczne. Czynnie wspiera ich udział we wszelkiego rodzaju konkursach i olimpiadach. Wdraża do samokształcenia, samodoskonalenia i ustawicznego podnoszenia wiedzy ogólnej.
- Nauczanie w czteroletnim technikum ma na celu teoretyczne i praktyczne przygotowanie uczniów do wykonywania zawodu, opanowanie umiejętności zawodowych zawartych w podstawach programowych dla danego zawodu. Ukończenie technikum umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.
- Głównym celem kształcenia w liceum ogólnokształcącym jest przygotowanie uczniów do podjęcia dalszej nauki, wdrażanie do samokształcenia, samodoskonalenia i ustawicznego podnoszenia wiedzy ogólnej. Ukończenie trzyletniego liceum ogólnokształcące umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.
- Nauczanie w zasadniczej szkole zawodowej ma na celu praktyczne i teoretyczne przygotowanie do wykonywania zawodu, opanowanie umiejętności zawodowych zawartych w podstawach programowych dla danego zawodu. Ukończenie ZSZ umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także dalsze kształcenie począwszy od klasy drugiej liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.
§ 6
-
Szkoła wspomaga ucznia w jego wszechstronnym rozwoju poprzez:
- rozpoznanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań,
- dostosowanie programów nauczania do potrzeb i możliwości,
- organizowanie zajęć pozalekcyjnych i kół zainteresowań w miarę posiadanych środków,
- udział w uroczystościach szkolnych, lokalnych i ogólnopaństwowych,
- powierzanie wybranych działań samodzielnemu kierowaniu przez samorząd uczniowski.
-
Szkoła wspiera uczniów, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, w tym materialna. Wsparcie obejmuje w szczególności:
- organizowanie zajęć psychoedukacyjnych,
- dostosowanie organizacji egzaminów zewnętrznych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych,
-
współdziałanie z ośrodkami pomocy społecznej i innymi instytucjami świadczącymi specjalistyczną pomoc poprzez:
- nawiązywanie kontaktów z psychologiem i specjalistami oraz organizowanie spotkań,
- informowanie uczniów i rodziców, gdzie można uzyskać pomoc,
- prowadzenie działalności profilaktycznej w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i niedostosowaniu społecznemu,
- stworzenie odpowiednich warunków nauczania i pobytu w szkole uczniom niepełnosprawnym,
- udzielanie wsparcia finansowego (np. zakup biletów miesięcznych, podręczników) w miarę posiadanych środków,
- wnioskowanie o przyznanie pomocy materialnej do Rady Rodziców oraz Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Zespołu Szkół im. Żołnierzy Armii Krajowej.
§ 7
1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia,
2) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
3) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
4) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,
2. Szczegółowe procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa (załącznik nr 5)
3.Szkoła wspiera uczniów, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc.
-
Wsparcie udzielane uczniom obejmuje w szczególności:
- pomoc organizacyjną w korzystaniu z usług instytucji wspomagających rodzinę,
- dostosowanie organizacji egzaminów zewnętrznych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów,
- pomoc materialną, która udzielana jest z funduszy rady rodziców.
§ 8
3.Szkoła współpracuje z rodzicami (prawnymi opiekunami/ osobami sprawującymi pieczę zastępczą) poprzez:
- spotkania z wychowawcą i nauczycielami,
- realizację programów edukacyjnych dla rodziców,
- badanie oczekiwań rodziców w zakresie wychowania,
- udział rodziców w życiu szkoły i organizację czasu wolnego młodzieży,
- indywidualne rozmowy,
- współtworzenie prawa szkolnego.
4. Rodzice (prawni opiekunowie / osoby sprawujące pieczę zastępczą) mają prawo do:
- przedstawiania opinii dotyczących pracy szkoły i poszczególnych nauczycieli do wychowawcy klasy i dyrektora osobiście lub za pośrednictwem Rady Rodziców,
- znajomości założeń oraz tworzenia i uchwalania „Szkolnego Programu Wychowawczego” i „Programu Profilaktyki”,
- znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
- uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
- uzyskiwania innych informacji i porad w sprawach wychowawczych.
5. Rodzice ( prawni opiekunowie /osoby sprawujące pieczę zastępczą) zobowiązani są:
- wspierać proces nauczania i wychowania,
- uczestniczyć w zebraniach rodziców,
- systematycznie monitorować postępy w nauce, zachowaniu i frekwencji swojego dziecka,
- reagować na przejawy niewłaściwego zachowania uczniów w szkole i poza jej terenem.
6. Rodzice (prawni opiekunowie/ osoby sprawujące pieczę zastępczą) odpowiadają materialnie za szkody wyrządzone przez ich dzieci.
§ 9
- W szkole prowadzone jest doradztwo zawodowe.
- Systematycznie diagnozowane są potrzeby uczniów w zakresie kształcenia i planowania kariery zawodowej.
- Uczniowie i rodzice informowani są w zakresie możliwości dalszego kształcenia, wyboru zawodu oraz krajowego i lokalnego rynku pracy.
- Prowadzone są zajęcia, dotyczące świadomego planowania kariery, a także przygotowujące do aktywnego poszukiwania pracy.
- Organizowane są spotkania z przedstawicielami szkół wyższych.
- Prowadzona jest współpraca z instytucjami świadczącymi pomoc w zakresie poradnictwa zawodowego (np. z wojewódzkim i powiatowym urzędem pracy).
§ 10
-
Szkoła zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki edukacji, poszanowanie praw dziecka i ucznia:
- Realizuje program wychowawczy i program profilaktyki.
- Współpracuje z placówkami systemu opieki, policją, instytucjami i stowarzyszeniami społecznymi.
- Popularyzuje wśród nauczycieli, rodziców i uczniów wiedzę z zakresu praw, rozwoju i potrzeb psychicznych człowieka.
- Różnicuje wymagania edukacyjne w zależności od cech psychicznych i możliwości ucznia.
- Wyposaża szkolne komputery w programy blokujące treści, które mogą wywierać szkodliwy wpływ na rozwój i bezpieczeństwo uczniów.
- Prowadzi zajęcia integracyjne w klasach pierwszych.
-
Budynki szkoły są objęte systemem monitoringu wizyjnego.
-
Zapis monitoringu może być wykorzystany do:
- kontroli osób wchodzących na teren szkoły,
- wzmożenia opieki i nadzoru kadry pedagogicznej nad młodzieżą,
- identyfikacji potencjalnych sprawców wykroczeń,
- kontroli w zakresie przestrzegania przepisów BHP.
- Dostęp do zapisu monitoringu mają wyłącznie osoby upoważnione przez dyrektora szkoły.
-
Zapis monitoringu może być wykorzystany do:
-
Za bezpieczeństwo uczniów odpowiadają:
- podczas zajęć obowiązkowych oraz zajęć dodatkowych nauczyciele prowadzący zajęcia,
- w czasie przerw między zajęciami nauczyciele dyżurni,
- w trakcie zajęć poza terenem szkoły oraz wycieczek organizowanych przez szkołę kierownicy wycieczek i opiekunowie (szczegółowe zasady określają odrębne przepisy i regulamin wycieczek).
- Zasady bezpiecznego korzystania z obiektów sportowych, pracowni określają regulaminy tych obiektów.
-
Szkoła nie ponosi odpowiedzialności z tytułu braku ubezpieczenia uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Obowiązek ubezpieczenia dziecka od NNW spoczywa na rodzicach ucznia:
- Rodzice ( prawni opiekunowie/ osoby sprawujące pieczę zastępczą) mogą skorzystać w szkole z dobrowolnego grupowego ubezpieczenia swojego dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- W uzasadnionych przypadkach, na wniosek rodzica lub wychowawcy klasy, dyrektor szkoły może podjąć decyzję o sfinansowaniu kosztów ubezpieczenia ze środków finansowych szkoły.
- Uczeń realizujący zajęcia praktyczne w zasadniczej szkole zawodowej i technikum ma obowiązek posiadania ubezpieczenia NNW.
Rozdział III
Organy szkoły i ich kompetencje
§ 11
-
Organami szkoły są:
- Dyrektor
- Rada Pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Samorząd Uczniowski
§ 12
-
Dyrektor szkoły:
- kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego, organizuje działania prozdrowotne,
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
- odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów zewnętrznych przeprowadzanych w szkole,
- prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych,
- stwarza warunki do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej i opiekuńczej,
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
- organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
- Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą rodziców, radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim.
- Dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, ustala zawody, w których kształci szkoła, po zasięgnięciu opinii powiatowej i wojewódzkiej rady zatrudnienia, co do zgodności z potrzebami rynku pracy.
-
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi:
- zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
- przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
- ustala dodatkowe dni wolne w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców.
§ 13
-
Ponadto dyrektor:
- kieruje realizacją zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego,
- prowadzi mediacje, rozstrzyga sporne sprawy między organami szkoły oraz wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
- ma prawo wydania raz w roku ujednoliconego tekstu statutu szkoły, jeżeli zostały wprowadzone znaczące zmiany,
- ustala programy nauczania zapewniające realizację podstawy programowej wraz z zestawem podręczników lub materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym,
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- W przypadku nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor.
§14
Rada Pedagogiczna
- W szkole dla młodzieży (liceum, technikum, zasadnicza szkoła zawodowa) działa jedna Rada Pedagogiczna.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, który realizuje statutowe zadania szkoły dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Rada Pedagogiczna obraduje na zebraniach plenarnych, powołanych przez siebie stałych lub doraźnych zespołach. Zebrania rady są organizowane w czasie pozalekcyjnym.
- Zebrania plenarne są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, podsumowaniem efektów pracy szkoły oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę, z inicjatywy przewodniczącego lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane i przechowywane w formie wydruku komputerowego.
§ 15
-
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy szkoły.
-
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych,
- projekt planu finansowego szkoły,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przy działu nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- powierzenie stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole,
- szkolny zestaw programów nauczania , szkolny zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym,
- wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
§ 16
Rada Pedagogiczna ponadto:
-
Podejmuje uchwały:
- wyrażające zgodę na egzamin klasyfikacyjny z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach,
- promowania do klasy wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
- Opracowuje program wychowawczy i program profilaktyki we współpracy z rodzicami.
- Zatwierdza kandydaturę ucznia do wniosku o przyznanie stypendium Prezesa Rady Ministrów oraz stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
- Opiniuje wniosek organu prowadzącego szkołę o przedłużenie sprawowania funkcji przez dyrektora szkoły.
- Może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego.
- Przygotowuje i uchwala zmiany statutu.
§ 17
- Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Uchwały Rady Pedagogicznej obowiązują wszystkich pracowników i uczniów szkoły.
- Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
§ 18
- Udział nauczycieli w pracach Rady Pedagogicznej i jej zespołów jest obowiązkowy.
- Uczestnicy zebrań Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania poruszanych w nich spraw, a w szczególności tych, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także pracowników Zespołu Szkół.
- Szczegółowe zasady działalności określa Regulamin Rady Pedagogicznej (załącznik nr 6).
§ 19
Rada Rodziców
- Rada Rodziców jest niezależnym i samorządnym przedstawicielstwem rodziców (prawnych opiekunów/ osób sprawujących pieczę zastępczą) młodzieży uczęszczającej do szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół im. Żołnierzy Armii Krajowej w Makowie Mazowieckim, reprezentuje ogół rodziców uczniów tej szkoły. Nie tworzy się odrębnej Rady Rodziców dla każdej szkoły.
- W skład Rady Rodziców wchodzą, po jednym przedstawicielu, rodzice (prawni opiekunowie/ osoby sprawując pieczę zastępczą) wybrani w tajnych wyborach przez zebranie rodziców danego oddziału.
- Kadencja Rady Rodziców trwa rok.
§ 20
- Rada Rodziców działa na rzecz opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej funkcji szkoły we współpracy z dyrektorem i radą pedagogiczną szkoły.
-
Zadaniem Rady Rodziców jest:
- pobudzanie i organizowanie aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły,
-
zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z innymi organami szkoły, rzeczywistego wpływu na działalność szkoły, w tym :
- znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w szkole i w klasie,
- uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka i jego postępów lub trudności,
- znajomości regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
- uzyskania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły.
- Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
-
Do kompetencji Rady Rodziców należy:
-
uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
- Programu Wychowawczego Szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
- Programu Profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Szkoły,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły,
- opiniowanie zestawu podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych,
- wprowadzanie dodatkowych zajęć edukacyjnych.
-
uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
- W celu wspierania działalności statutowej Szkoły, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
§ 21
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły (załącznik nr 7).
-
W regulaminie, o którym mowa w ust. 5, Rada Rodziców określa w szczególności:
- swoją wewnętrzną strukturę i tryb pracy, sposób podejmowania uchwał,
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców,
- zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
§ 22
Samorząd Uczniowski
- Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
-
Samorząd uczniowski pełni rolę rzecznika interesów społeczności uczniowskiej wobec nauczycieli i dyrekcji. Może przedstawić wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczące podstawowych praw uczniów:
- prawa do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
- prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawa redagowania i wydawania gazety szkolnej,
- prawa organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
- prawa wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
- Samorząd uczniowski dba o dobre imię i honor szkoły, tworzy i kontynuuje tradycje szkoły. Organizuje społeczność uczniowską do jak najlepszego spełnienia obowiązków szkolnych.
- Organizuje i prowadzi działalność charytatywną.
-
Na wniosek dyrektora wydaje pisemną opinię :
- w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów, wobec którego podjęto takie postępowanie,
- dotyczącą ocenianego nauczyciela.
§ 23
-
Organami samorządu są:
- Rady samorządów klas,
- Zarząd RSU jako organ wykonawczy,
- Rada Samorządu Uczniowskiego, którą tworzą rady samorządów klas.
§ 24
Szczegółowe zasady działania Samorządu Uczniowskiego określone są w Regulaminie stanowiącym (załącznik nr 8) do niniejszego Statutu.
§ 25
Współdziałanie organów szkoły i sposoby rozwiązywania spraw spornych
-
Zasady współdziałania organów szkoły:
- wszystkie organy szkoły współpracują ze sobą w myśl porozumienia i wzajemnego szacunku,
- wnioski i opinie w sprawach bieżącej działalności szkoły poszczególne organy kierują bezpośrednio do dyrektora,
- dyrektor systematycznie współpracuje z radą pedagogiczną, Radą Rodziców, samorządem uczniowskim i ułatwia wymianę informacji pomiędzy tymi organami,
- w ramach współpracy w zebraniach poszczególnych organów szkoły mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez ich przewodniczących za zgodą lub na wniosek tychże organów,
- każdy z organów szkoły działa w granicach swoich kompetencji określonych w ustawie o systemie oświaty, statucie i zgodnie z przyjętymi regulaminami.
-
Zadania dyrektora szkoły w zakresie rozstrzygania sporów:
- przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
- jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem, nauczycielem a uczniem, pracownikiem a pracownikiem,
- wnoszone sprawy sporne rozstrzyga z zachowaniem prawa do wysłuchania każdej ze stron konfliktu, umożliwieniu im wymiany opinii.
-
Formy rozwiązywania sporów :
- bezpośrednia rozmowa zainteresowanych stron,
- rozmowa zainteresowanych stron z dyrektorem lub wicedyrektorami,
- rozpatrzenie pisemnego wniosku organu (lub osoby pozostającej w sporze) złożonego na ręce dyrektora szkoły,
- złożenie pisemnego wniosku organu pozostającego w sporze do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
-
Kompetencje w zakresie rozstrzygania sytuacji konfliktowych:
- sytuacje konfliktowe między uczniami w klasie lub uczniami różnych klas rozwiązują wychowawcy tych klas (przy współpracy z pedagogiem), z możliwością odwołania się stron do wicedyrektora ds. wychowawczych,
- sytuacje konfliktowe pomiędzy uczniem, a nauczycielem lub innym pracownikiem szkoły rozstrzyga wychowawca klasy (przy współpracy z pedagogiem) z możliwością odwołania się do dyrektora szkoły,
- sytuacje konfliktowe pomiędzy uczniem, a jego rodzicami (prawnymi opiekunami / osobami sprawującymi pieczę zastępczą) stara się łagodzić wychowawca klasy przy pomocy pedagoga szkolnego, a w razie potrzeby dyrektor szkoły z możliwością powiadomienia instytucji chroniących prawa dziecka,
- sytuacje konfliktowe pomiędzy nauczycielami lub innymi pracownikami szkoły rozstrzyga dyrektor szkoły, z możliwością odwołania się do organu prowadzącego szkołę lub sądu,
- sytuacje konfliktowe między wychowawcą lub nauczycielem a uczniami lub rodzicami (prawnymi opiekunami/ osobami sprawującymi pieczę zastępczą) rozstrzyga dyrektor szkoły, z możliwością odwołania się stron do organu prowadzącego lub nadzorującego szkołę,
- sytuacje konfliktowe między dyrektorem a nauczycielami lub innymi pracownikami szkoły rozstrzyga organ prowadzący szkołę.
§ 26
- Decyzję w sprawie rozstrzygnięcia sporu należy podjąć jak najszybciej, najpóźniej w ciągu 14 dni od zgłoszenia sprawy, a w przypadkach uzasadnionych (odwołanie do wyższej instancji, konieczność dokładnego zbadania sytuacji i zgromadzenia informacji) w ciągu jednego miesiąca.
- Decyzja, o której mowa w ust. 1, winna być umotywowana (w miarę potrzeb pisemnie), obiektywna i sprawiedliwa dla stron konfliktu, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności ze statutem szkoły.
- Od decyzji dyrektora szkoły przysługuje stronom konfliktu odwołanie do organu prowadzącego szkołę lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
§ 27
Stanowiska kierownicze
W szkole tworzy się następujące stanowiska kierownicze:
- Wicedyrektorów
- Kierownika szkolenia praktycznego
§ 28
Wicedyrektor ds. dydaktycznych i wychowawczych
- Przejmuje część zadań dyrektora szkoły i jest za nie odpowiedzialny zgodnie z zakresem czynności i udzielonymi pełnomocnictwami.
- Pełni funkcję dyrektora w przypadku jego nieobecności w szkole.
- Odpowiada za przygotowanie i organizację egzaminu maturalnego.
- Zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć szkolnych i zastępstwa za nieobecnych nauczycieli.
- Prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym w przydzielonych oddziałach.
- Udziela uczniom pomocy wychowawczej i opiekuńczej.
- Nadzoruje opracowanie, realizację i ewaluację Programu Wychowawczego oraz Programu Profilaktyki.
- Zatwierdza programy wycieczek szkolnych oraz innych uroczystości szkolnych.
- Współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
- Nadzoruje imprezy odbywające się w szkole lub poza nią, jeżeli uczestniczy w nich Szkoła.
- Rozlicza godziny ponadwymiarowe nauczycieli.
- Przygotowuje projekt oceny pracy nauczyciela.
- Ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych dla nauczycieli.
- Ma prawo używania pieczątki osobowej z tytułem wicedyrektor oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji. W razie nieobecności dyrektora w szkole podpisuje także inne pisma, informując o tym w późniejszym czasie dyrektora szkoły.
- Wykonuje inne prace zlecone przez dyrektora szkoły.
§ 29
Wicedyrektor ds. kształcenia zawodowego i spraw administracyjno–organizacyjnych
- Przejmuje część zadań dyrektora szkoły i jest za nie odpowiedzialny zgodnie z zakresem czynności i udzielonymi pełnomocnictwami.
- Pełni funkcję dyrektora w przypadku jego nieobecności w szkole.
- Zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć szkolnych i zastępstwa za nieobecnych nauczycieli.
- Prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym w przydzielonych oddziałach.
- Koordynuje sprawy związane z udziałem młodzieży w olimpiadach przedmiotowych.
- Nadzoruje organizację egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (harmonogramy, sprawozdania).
- Nadzoruje szkolenie praktyczne uczniów technikum i zasadniczej szkoły zawodowej.
- Współpracuje z firmami i pracodawcami.
- Rozlicza godziny ponadwymiarowe nauczycieli.
- Przygotowuje projekt oceny pracy nauczyciela.
- Ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych dla nauczycieli.
- Planuje, koordynuje i nadzoruje realizację zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.
- Ma prawo używania pieczątki osobowej z tytułem wicedyrektor oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem ich zadań i kompetencji. W razie nieobecności dyrektora w szkole podpisuje także inne pisma, informując o tym w późniejszym czasie dyrektora szkoły.
- Wykonuje inne prace zlecone przez dyrektora szkoły.
§ 30
Kierownik szkolenia praktycznego:
- Podlega bezpośrednio dyrektorowi szkoły.
- Ściśle współpracuje z wicedyrektorami.
- We współpracy z wicedyrektorem ds. kształcenia zawodowego i spraw administracyjno – organizacyjnych organizuje praktyki zawodowe uczniom.
- Jest bezpośrednim przełożonym nauczycieli prowadzących zajęcia w PKP oraz pracowników obsługi i administracji wskazanych przez dyrektora w szczegółowym zakresie czynności.
- Odpowiada za bezpieczeństwo uczniów na zajęciach w PKP, organizuje dyżury nauczycieli, zastępstwa za nieobecnych nauczycieli.
- Czuwa nad zapewnieniem przez pracodawców zgodnych z przepisami warunków socjalno-bytowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy uczniów w miejscach odbywania praktyk, a także przestrzegania przez uczniów przepisów bhp.
- Prowadzi nadzór pedagogiczny nad szkoleniem praktycznym. Nadzoruje terminowe wystawianie ocen z zajęć praktycznych i praktyk zawodowych. Nadzoruje terminowe zawieranie umów i kontroluje realizację ustaleń wynikających z umów.
- Współpracuje z pracodawcami organizującymi naukę zawodu i praktyki zawodowe.
- Odpowiada za przygotowanie, organizację i przebieg egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz za właściwe prowadzenie dokumentacji w tym zakresie.
- Informuje dyrektora o potrzebach w zakresie wyposażenia PKP.
- Współuczestniczy w wykonywaniu zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.
- Dba na bieżąco o ład, porządek i estetykę terenu szkoły.
- Ma prawo używania pieczątki osobowej z tytułem kierownik kształcenia praktycznego oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.
- Wykonuje inne polecenia dyrektora szkoły.
Rozdział IV
Organizacja Zespołu Szkół
§ 31
- Rok szkolny rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy 31 sierpnia następnego roku.
- Terminy rozpoczynania, kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają odrębne przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Rok szkolny dzieli się na dwa semestry (klasyfikacja uczniów dokonywana jest w styczniu i czerwcu, a klasach maturalnych w grudniu i kwietniu).
-
Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły, są:
- obowiązkowe zajęcia lekcyjne,
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze (mogą być prowadzone także z udziałem wolontariuszy),
- praktyczna nauka zawodu (zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe),
- zajęcia rewalidacyjne,
- zajęcia prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych.
§ 32
- Na wniosek rodziców ucznia (prawnych opiekunów / osób sprawujących pieczę zastępczą) dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno - pedagogicznej może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauczania wyznaczając nauczyciela - opiekuna.
§ 33
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania, zawodowych praktyk śródrocznych, zajęć praktycznych w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji opracowany przez dyrektora i zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę.
- W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych, wynikających z planów nauczania oraz innych zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
- Zmian w arkuszu organizacji w ciągu roku szkolnego może dokonywać dyrektor w formie aneksu do arkusza. Zmiany muszą być zatwierdzone przez organ prowadzący szkołę.
§ 34
- Organizację zajęć dydaktycznych i wychowawczych, wynikających z ramowych planów nauczania, określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora lub osobę przez niego wyznaczoną na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji.
- Dyrektor szkoły, przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dokonuje przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć dodatkowych w ramach wynagrodzenia zasadniczego i dodatkowo płatnych.
§ 35
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział. Oddział liczy od 25 do 34 uczniów. Za zgodą organu prowadzącego mogą być tworzone oddziały o mniejszej lub większej liczbie uczniów.
- Oddział jest złożony z uczniów, którzy w danym roku szkolnym uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem dopuszczonym do użytku szkolnego.
- Nauczanie języków obcych, zajęcia wychowania fizycznego, informatyki, religii oraz przedmioty ujęte w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym mogą być organizowane w zespołach międzyoddziałowych.
- Dyrektor szkoły przy sporządzaniu arkusza organizacyjnego corocznie podejmuje decyzję dotyczącą podziału oddziałów na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa.
- Zasady podziału oddziału na grupy i przedmioty nauczania, które podlegają podziałowi, określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
§ 36
-
W technikum i zasadniczej szkole zawodowej oddział mogą tworzyć uczniowie kształcący się w kilku różnych zawodach:
- zajęcia z przedmiotów ogólnokształcących są prowadzone wspólnie dla obu zawodów,
- przedmioty zawodowe, stanowiące realizację podstaw programowych dla poszczególnych zawodów, uczniowie odbywają w pracowniach lekcyjnych, pracowni kształcenia praktycznego lub indywidualnych gospodarstwach rolnych na postawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a daną jednostką.
- W zasadniczej szkole zawodowej mogą być tworzone oddziały wielozawodowe, których uczniami są młodociani pracownicy mający zawartą umowę o pracę w celu nauki zawodu.
-
Organizacja zajęć w oddziałach wielozawodowych:
- nauka przedmiotów ogólnokształcących odbywa się w szkole wspólnie dla całego oddziału,
- zajęcia praktyczne odbywają się u pracodawców,
- nauka przedmiotów zawodowych teoretycznych jest realizowana się na turnusach dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników w wymiarze określonych w ramowych planach nauczania.
§ 37
- Podstawową forma pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno – wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, godzina zajęć praktycznych - 60 minut.
- Zajęcia lekcyjne odbywają się 5 dni w tygodniu – od poniedziałku do piątku.
- W szczególnych przypadkach dyrektor może zarządzić skrócenie lub odwołanie zajęć na określony czas.
- W dniach po zakończeniu klasyfikacji końcoworocznej oddziały mogą organizować zajęcia według propozycji własnych lub RSU zaakceptowanych przez wychowawcę i dyrektora szkoły.
- Dzień 27 września jest Dniem Patrona Szkoły . Uczniowie klas pierwszych w tym dniu składają ślubowanie.
§ 38
-
Do realizacji celów statutowych szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
- pracowni kształcenia praktycznego,
- biblioteki, w tym: sali multimedialnej, wypożyczalni oraz czytelni,
- zespołu obiektów sportowych i rekreacyjnych,
- pomieszczeń administracyjno – gospodarczych.
§ 39
- Szkoła organizuje wycieczki szkolne.
-
Wycieczki szkolne to działalność obejmująca następujące formy:
- wycieczki przedmiotowe ( także wyjazdowe imprezy szkolne ),
- wycieczki krajoznawczo- turystyczne,
- wycieczki turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne,
- imprezy krajoznawczo- turystyczne ( biwaki, turnieje, rajdy, spływy, zloty ),
- wycieczki zagraniczne.
-
Zasady organizacyjne wycieczek:
- dyrektor szkoły wyznacza kierownika oraz opiekunów, którym określa obowiązki,
-
ilość opiekunów ma zapewnić warunki bezpieczeństwa i wynosi nie mniej niż:
- wycieczka autokarowa – 1 opiekun na 15 uczniów,
- wycieczka piesza – 2 opiekunów na każdą grupę złożoną z 15 uczniów (jeden prowadzi grupę, drugi idzie na końcu),
- wycieczka rowerowa – 2 opiekunów na każdą grupę złożoną z 13 uczniów,
- wycieczka w góry i wycieczka turystyki kwalifikowanej – 1 opiekun na 10 uczniów.
- Kierownik odpowiada za dokumentację wycieczki i składa ją do wicedyrektora.
-
Na dokumentację wycieczki składa się:
- karta wycieczki według wzoru rozporządzenia,
- zgody rodziców (prawnych opiekunów/ osób sprawujących pieczę zastępczą) uczniów niepełnoletnich,
- regulamin wycieczki,
- program i harmonogram wycieczki,
- sprawozdanie zawierające podsumowanie (ocenę stopnia realizacji programu i rozliczenie finansowe).
§ 40
Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§ 41
- Szkoła organizuje naukę religii.
- Uczeń uczestniczy w lekcjach religii/etyki na zasadzie dobrowolnego wyboru. Podstawą udziału ucznia w tych zajęciach jest życzenie wyrażone w formie pisemnego oświadczenia złożonego przez rodziców/opiekunów prawnych lub pełnoletniego ucznia.
- Usunięto.
- Usunięto .
- Rodzice/prawni opiekunowie lub pełnoletni uczeń mogą wycofać wcześniej złożone oświadczenie deklarujące udział w zajęciach religii/etyki w każdym czasie w formie pisemnego oświadczenia.
- Zajęcia podlegają ocenie, ale nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej.
- Dla uczniów nieuczestniczących w lekcjach religii mogą być organizowane lekcje etyki.
§ 42
- W szkole realizowane są zajęcia „Wychowanie do życia w rodzinie”.
- Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału w tych zajęciach, jeżeli jego rodzice (prawni opiekunowie/ osoby sprawujące pieczę zastępczą) zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację ucznia z udziału zajęciach w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły.
- Uczeń pełnoletni nie bierze udziału w zajęciach „Wychowania do życia w rodzinie”, jeżeli zgłosi dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację ze swojego udziału w zajęciach w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły.
- Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.
Rozdział V
Zakres zadań i obowiązków nauczycieli
§ 43
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów. Rzetelnie i systematycznie przygotowuje się do prowadzenia zajęć.
- Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia.
§ 44
-
Nauczyciel systematycznie doskonali umiejętności dydaktyczne i wychowawcze, podnosi poziom wiedzy i umiejętności. W tym celu jest zobowiązany do:
- samokształcenia (studiowanie literatury i czasopism z zakresu nauczanych przedmiotów, problematyki wychowawczej, prawa oświatowego),
- podnoszenia kwalifikacji na studiach podyplomowych i kursach,
- czynnego udziału w szkoleniach RP,
- pracy w zespołach rady pedagogicznej zgodnie z przydziałem obowiązków i zadań.
- Nauczyciel wybiera lub opracowuje (na cykl edukacyjny) programy nauczania zapewniające realizację podstawy programowej oraz składa do dyrektora szkoły wniosek o ich dopuszczenie. Wybiera też podręcznik, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe.
- Nauczyciel opracowuje na każdy rok szkolny plany realizacji programów nauczania dla każdej klasy, biorąc pod uwagę indywidualność powierzonej mu młodzieży; koryguje je w toku nauczania.
- Nauczyciel systematycznie monitoruje realizację podstawy programowej. Podejmuje działania eliminujące zagrożenie jej niezrealizowania.
- Prowadzi dokumentację pedagogiczną.
§ 45
-
Nauczyciel przestrzega dyscypliny pracy:
- dba o bezpieczeństwo własne i powierzonych mu uczniów. Kontroluje obecności uczniów na każdych zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- jest zobowiązany reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania niebezpieczne uczniów,
- nie opuszcza miejsca pracy. Wyjście w trakcie zajęć jest możliwe pod warunkiem, że dyrektor wyrazi na to zgodę, a opiekę nad klasą przejmie w tym czasie inny pracownik szkoły. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może połączyć grupy uczniów (lub dwie klasy) i przekazać je jednemu nauczycielowi pod opiekę,
- nauczyciel nie może wyprosić ucznia z klasy, jeśli nie jest w stanie zapewnić mu opieki,
- ucznia może zwolnić z danej lekcji: dyrektor szkoły, wychowawca klasy lub nauczyciel danych zajęć edukacyjnych na wniosek rodziców (pisemny/rozmowa telefoniczna), w którym podano przyczynę zwolnienia oraz dzień i godzinę wyjścia ze szkoły.
- Do obowiązków nauczyciela należy rzetelne pełnienie dyżuru zgodnie z harmonogramem i regulaminem.
- Nauczyciel odpowiada materialnie za powierzony mu sprzęt i pomoce naukowe w pomieszczeniach, w których prowadzi zajęcia.
§ 46
- Nauczyciel ma obowiązek udzielania dodatkowych wyjaśnień na pytania i problemy, z którymi uczeń się do niego zgłosił oraz udzielania pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych.
-
Nauczyciel ma obowiązek uzasadniania ocen śródrocznych, rocznych i klasyfikacyjnych w odniesieniu do wcześniej ustalonych i znanych uczniowi wymagań na poszczególne oceny oraz wskazanie:
- jakie wymagania podstawy programowej uczeń opanował,
- jakie wymagania podstawy programowej musi jeszcze opanować.
- Nauczyciel dba o bezstronność i obiektywizm w ocenie ucznia i sprawiedliwe traktowanie wszystkich.
- Nauczyciel bierze udział w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1)Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania. Sposób obniżenia wymagań nauczyciel określa na piśmie oraz konsultuje z pedagogiem szkolnym.
- Nauczyciel dokonuje oceny postępów uczniów w nauce oraz zachowania zgodnie z przyjętymi Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania (załącznik nr 9).
§ 47
- Nauczyciel w czasie pełnienia obowiązków służbowych korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
- Nauczyciel współuczestniczy w realizacji zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.
§ 48
- Dyrektor szkoły może powierzyć nauczycielowi funkcję wychowawcy klasy.
- Zadaniem wychowawcy jest:
1) diagnozowanie warunków społecznych i ekonomicznych swoich wychowanków,
2)sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a szczególnie tworzenie warunków wspomagających rozwój intelektualny i emocjonalny uczniów,
3)przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,
4)rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów.
-
Wychowawca ma obowiązek:
- utrzymywać stały kontakt z innymi nauczycielami uczącymi w jego klasie celem koordynacji oddziaływań wychowawczych,
- współpracować z rodzicami, pedagogiem szkolnym i za pośrednictwem pedagoga szkolnego z poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
- zapoznać rodziców ze Statutem, Wewnątrzszkolnym Zasadami Oceniania, Programem Wychowawczym, Programem Profilaktyki i innymi dokumentami wewnętrznymi,
- informować rodziców o postępach dziecka w nauce i zachowaniu na spotkaniach, a w szczególnych przypadkach w miarę potrzeb,
- kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,
- śledzić postępy uczniów w nauce, udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia i wyboru zawodu,
- poznać warunki życia i nauki swoich wychowanków, organizować im pomoc w razie potrzeby,
- planować i organizować wspólnie z rodzicami i uczniami różne formy życia zespołowego rozwijające uczniów i integrujące zespół uczniowski,
- ustalić treść i formę zajęć tematycznych na godzinach z wychowawcą zgodnie z Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki.
§ 49
- Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej (dziennik, arkusz ocen, wypisuje świadectwa szkolne, protokoły egzaminacyjne, plany pracy…).
- Ustala śródroczną, roczną i końcową ocenę zachowania według obowiązujących zasad i skali.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi swoją klasę przez cały cykl nauczania w danym typie szkoły.
- Dyrektor szkoły może dokonać zamian wychowawcy klasy z przyczyn losowych (reorganizacja pracy szkoły, choroba nauczyciela), niewywiązywania się wychowawcy z obowiązków lub na uzasadniony wniosek rodziców lub uczniów.
- Przy dłuższej nieobecności wychowawcy klasy, dyrektor szkoły wyznacza innego nauczyciela, uczącego w danej klasie jako zastępcę wychowawcy klasy na czas jego nieobecności.
§ 50
- Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe i problemowo- zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.
- W przypadku tworzenia doraźnych zespołów i zespołów zadaniowych wynikających z aktualnych potrzeb szkoły nauczyciele biorą w nich udział po wyrażeniu zgody.
§ 51
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest: ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i programu nauczania w danym zawodzie, z uwzględnieniem korelacji kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego.
- Nauczyciele zespołu oddziałowego realizują zadania edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze ustalone w rocznym planie pracy szkoły. Do zadań Zespołów należy:
1)analiza sytuacji wychowawczej w klasie i problemów wychowawczych oraz wspólne podejmowanie konkretnych działań dla optymalnego rozwoju uczniów
2)przekazywania sobie informacji o sukcesach i porażkach uczniów celem udzielenia pomocy uczniowi.
3) wymiana doświadczeń z zakresu organizacji procesu wychowawczego i ustalenie metod i form pracy z uczniami i zespołem klasowym oraz ich rodzicami- organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
4) dokonywanie oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
5) wnioskowanie i opiniowanie rozwiązań w zakresie planu nauczania oddziału w całym cyklu kształcenia, planów realizacji związanych z realizacją zadań edukacyjnych szkoły,
6) wnioskowanie do wychowawcy klasy w sprawie ustalania ocen zachowania w oddziale,
7) ewaluacja skuteczności podjętych działań,
8) wnioskowanie do dyrektora szkoły i rady pedagogicznej w sprawach edukacyjnych, opiekuńczych i profilaktycznych.
9) opracowanie i ewaluacja Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki.
10)opracowanie Procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych i ocena ich skuteczności (załącznik nr 10)
3. Zespół spotyka się w zależności od potrzeb, co najmniej raz w semestrze.
4. Pracę zespołów koordynuje pedagog szkolny.
5. Dokumentację pracy zespołu przechowuje przez cykl kształcenia koordynator i okazuje dyrektorowi oraz w przypadku kontroli organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny.
§ 52
- Nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespół przedmiotowy.
-
Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
- zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia wyboru lub opracowania programów nauczania, uzgodnienie sposobów ich realizacji, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także wyboru podręczników lub materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych,
- opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania i ewaluacji wyników nauczania (PZO),
- przygotowanie i organizację próbnych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe i egzaminów maturalnych,
- planowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego,
- doskonalenie form pracy pozalekcyjnej uczniów, pracy z uczniami mającymi specjalne potrzeby edukacyjne, organizację olimpiad i konkursów, zawodów sportowych,
- współpraca z wypożyczalnią i czytelnią szkolną w celu zakupu książek i czasopism służących zarówno uczniom, jak i nauczycielom,
- opracowanie planu wycieczek przedmiotowych, będących uzupełnieniem wiedzy uczniowskiej.
- Posiedzenia zespołów przedmiotowych są protokołowane.
§ 53
- W szkole zatrudniony jest pedagog szkolny.
- Do zadań pedagoga w szkole należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów,
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów,
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb- koordynowanie pracy zespołów nauczycieli i specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień, zdrowia psychicznego i innych problemów młodzieży,
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów,
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,
8) wspieranie nauczycieli i wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
-
Zadania pedagoga realizowane są we współpracy z:
- rodzicami/prawnymi opiekunami,
- nauczycielami i innymi pracownikami Zespołu,
- poradniami psychologiczno - pedagogicznymi,
- innymi szkołami i placówkami,
- podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
§ 54
Dyrektor szkoły wyznacza nauczyciela - koordynatora d/s obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego, który:
- Opracowuje plany i programy szkolenia obronnego a także organizuje szkolenie i prowadzi dokumentację szkolną.
- Opracowuje i uaktualnia dokumenty zapewniające sprawne wykonywanie zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa.
- Opracowuje i uaktualniania dokumentację stałego dyżuru.
- Koordynuje i planuje realizację przedsięwzięć z zakresu obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.
Rozdział VI
Inni pracownicy szkoły
§ 55
- Innymi pracownikami szkoły są pracownicy administracyjni i obsługi.
-
Do zadań pracowników administracji należy:
- prowadzenie kadr,
- gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi i majątkiem szkoły,
- prowadzenie sekretariatu.
- Pracownicy obsługi zapewniają sprawne funkcjonowanie urządzeń stanowiących wyposażenie szkoły oraz utrzymanie porządku.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników określa dyrektor szkoły.
Rozdział VII
Zasady rekrutacji uczniów
§ 56
- W celu przeprowadzenia rekrutacji do klas pierwszych dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno – kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania członków.
-
Do zadań szkolnej komisji rekrutacyjno - kwalifikacyjnej należy w szczególności:
- podanie do wiadomości kandydatom informacji o warunkach rekrutacji z uwzględnieniem kryteriów przyjęć ustalonych przez szkołę,
- ustalenie na podstawie postępowania kwalifikacyjnego i ogłoszenie listy kandydatów przyjętych do szkoły,
- sporządzenie protokołu postępowania kwalifikacyjnego.
- Do szkoły dla młodzieży uczęszczają uczniowie w wieku 16 – 21 lat. Do klasy pierwszej przyjmowani są kandydaci, którzy nie ukończyli 18 roku życia.
- Niezbędnym warunkiem przyjęcia do liceum ogólnokształcącego, technikum oraz zasadniczej szkoły zawodowej jest ukończenie gimnazjum. W przypadku technikum i zasadniczej szkoły zawodowej dodatkowo dostarczenie zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań do podjęcia praktycznej nauki zawodu.
- Podczas rekrutacji uwzględnia się wyniki nauki w oraz indywidualne osiągnięcia ucznia wpisane na świadectwie ukończenia gimnazjum oraz wyniki egzaminu gimnazjalnego wpisane na zaświadczeniu. Przedmioty, z których brane są pod uwagę oceny to: język polski, matematyka, język obcy oraz czwarty przedmiot, który co roku ustala komisja w zależności od kierunku kształcenia lub rozszerzenia.
- W przypadku uzyskania równorzędnych wyników w pierwszej kolejności będą przyjmowani kandydaci z problemami zdrowotnymi ograniczającymi możliwość wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia potwierdzony przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną.
- Z pominięciem postępowania rekrutacyjnego do szkoły są przyjęci laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych i laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim.
- Szczegółowy Regulamin rekrutacji na dany rok szkolny określa (załącznik nr 12)
Rozdział VIII
Prawa i obowiązki ucznia
§ 57
- Każdy uczeń ma prawo do uzyskania pomocy ze strony wszystkich organów szkoły, pedagoga szkolnego, wychowawcy, każdego nauczyciela, zarówno w przypadku zagrożenia oceną niedostateczną, jak i chęci ugruntowania, poszerzenia swoich wiadomości, rozwoju zainteresowań oraz rozwiązania nurtujących go problemów.
-
Prawa ucznia:
- Prawo do nauki i znajomości swoich praw:
Wychowawca ma obowiązek dostarczenia uczniowi informacji na temat jego praw.
- Prawo do informacji:
Wychowawca ma obowiązek informowania ucznia o wszelkich zapisach prawa szkolnego dotyczących procesu edukacyjnego, w tym WZO i Rozporządzenia MEN w sprawie promowania, oceniania, klasyfikowania..., jak również obowiązujących zasadach w relacjach szkolnych wynikających ze statutu oraz zarządzeń dyrektora. Uczeń ma prawo do jawnej oceny bieżącej, semestralnej i końcoworocznej.
- Wolność wypowiadania poglądów i opinii, w tym w sprawach ucznia:
Uczeń ma prawo, o ile to nie narusza dobra innych osób, do wyrażania swoich poglądów i opinii .
- Wolność myśli, sumienia, wyznania:
Każdy uczeń ma prawo być tak samo traktowany, niezależnie od wyznawanej religii. Uczeń ma prawo do swobody wyrażania myśli i przekonań, także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób.
- Wolność zrzeszania się :
Uczeń ma prawo należeć do organizacji i stowarzyszeń działających na terenie szkoły oraz poza szkołą.
- Wolność od poniżającego traktowania i karania:
Uczeń ma prawo do poszanowania jego godności, do opieki wychowawczej i higienicznych warunków pobytu w szkole, gwarantujących bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne.
- Równe traktowanie wobec prawa szkolnego:
Uczeń ma prawo być jednakowo traktowany i oceniany bez względu na jego wygląd zewnętrzny i status społeczny.
- Prawo do rozwijania swoich zainteresowań, zdolności i talentów:
Uczeń ma prawo uczestniczyć w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz reprezentowania szkoły w konkursach, zawodach i innych imprezach zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami.
- Prawo do życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym:
Uczeń ma prawo zwrócić się do nauczyciela o dodatkowe wyjaśnienie niezrozumiałych treści oraz uczestniczyć w zajęciach wyrównawczych. Uczeń ma prawo zwracać się do RSU, wychowawcy, dyrektora, Rady Rodziców we wszystkich istotnych sprawach i uzyskania pomocy.
- Ochrona prywatności ucznia:
Uczeń ma prawo do zachowania przez nauczyciela tajemnicy w sprawach dotyczących jego życia prywatnego i rodzinnego.
- Prawa proceduralne:
Uczeń ma prawo do odwoływania się od decyzji wychowawcy, nauczyciela, rady pedagogicznej i dyrektora . Procedury odwołania się od oceny są zawarte w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania.
§ 58
-
Obowiązki ucznia:
- odnoszenie się z szacunkiem do symboli narodowych oraz dbanie o dobre imię szkoły,
- przestrzeganie postanowień statutu oraz innych zarządzeń szkolnych,
- systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego, zachowywanie się zgodnie z przyjętymi normami. Uczeń ma obowiązek odnosić się z szacunkiem do nauczycieli, innych pracowników szkoły i uczniów oraz dbać o kulturę słowa,
- tworzenie atmosfery wzajemnej życzliwości, pomaganie słabszym, przeciwdziałanie wszelkim przejawom przemocy i brutalności. Uczeń ma obowiązek reagowania na łamanie ustalonego w szkole porządku,
-
dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów w szkole i poza szkołą:
- uczeń ma obowiązek wystrzegać się wszelkich nałogów,
- uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny osobistej,
-
troszczenie się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd:
- uczeń ma obowiązek dbać o estetykę swojego miejsca pracy, porządek w klasie, na korytarzu i na terenie szkoły,
- uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie/ osoby sprawujące pieczę zastępczą) są zobowiązani do naprawienia wyrządzonej szkody lub pokrycia strat,
-
dbanie o estetyczny i odpowiedni do szkoły strój:
- uczeń ma obowiązek uczęszczać na zajęcia w stroju czystym, schludnym, skromnym (dopuszczona jest drobna biżuteria, np. małe kolczyki),
- ucznia obowiązuje na terenie szkoły lekkie obuwie sportowe na płaskiej podeszwie. Nie jest dozwolone noszenie w szkole butów na wysokim obcasie,
-
podczas uroczystości szkolnych (m.in. rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, Dzień Patrona, egzaminy) obowiązuje strój galowy:
- dla dziewcząt: biała bluzka koszulowa, granatowa lub czarna spódnica, czółenka.
- dla chłopców: garnitur lub sweter i spodnie w kolorze ciemnym, biała lub jasnoniebieska koszula, krawat, ciemne półbuty męskie.
§ 59
- W szkole obowiązuje zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń audiowizualnych podczas lekcji .Uczeń ma obowiązek wyłączenia telefonu (innego urządzenia audiowizualnego) oraz schowania go.
- Nagrywanie dźwięku i obrazu jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej.
- Naruszenie w/w zasad powoduje odebranie aparatu, telefonu i przekazanie go do depozytu w sekretariacie szkoły. Aparat, telefon odbiera rodzic (prawny opiekun ucznia/ osoba sprawująca pieczę zastępczą).
§ 60
Zasady usprawiedliwianie nieobecności na zajęciach:
- Uczeń ma obowiązek dostarczyć usprawiedliwienie nieobecności (zwolnienie lekarskie lub pisemna informacja od rodziców (prawnych opiekunów/ osób sprawujących pieczę zastępczą) na pierwszą godzinę wychowawczą po ustaniu nieobecności.
- Rodzice (prawni opiekunowie / osoby sprawujące pieczę zastępczą) mogą usprawiedliwić ucznia osobiście lub telefonicznie podczas rozmowy z wychowawcą (nie przekazują tej informacji przez sekretariat).
- Uczeń pełnoletni może usprawiedliwić nieobecność do 3 dni, ale na piśmie. Decyzję o usprawiedliwieniu podejmuje wychowawca.
- Szczegółowe zasady usprawiedliwiania nieobecności i zwalniania ucznia z zajęć określają WZO.
§ 61
-
Ponadto ucznia obowiązuje:
- całkowity zakaz picia alkoholu i przebywania na terenie szkoły oraz w trakcie wycieczek, imprez szkolnych, praktyk szkolnych, zajęć praktycznych pod wpływem alkoholu,
- zakaz używania narkotyków i innych środków odurzających w szkole i poza szkołą,
- zakaz palenia tytoniu.
- W czasie tzw. „okienek” uczeń przebywa w bibliotece szkolnej (w wypożyczalni lub czytelni).
Rozdział IX
Nagrody i kary
§ 62
Nagrody
-
Uczeń może być wyróżniony i nagrodzony za:
- rzetelny stosunek do nauki,
- szczególne osiągnięcia w nauce lub szczególne osiągnięcia sportowe,
- wzorową postawę i wysoką frekwencję,
- aktywną pracę na rzecz klasy, szkoły, środowiska lokalnego lub innych osób,
- wysoką kulturę osobistą , koleżeństwo, szczególnie wyróżniające się zachowanie,
- pokonywanie własnych słabości i napotykanych trudności i inne działania zasługujące na uznanie.
-
Wyróżnień i nagród udziela się w formie:
- pochwały wychowawcy, opiekuna organizacji uczniowskich, dyrektora szkoły,
- pochwały na zebraniu z rodzicami,
- listu pochwalnego do rodziców (prawnych opiekunów/ osób sprawujących pieczę zastępczą), dyplomu uznania,
- nagrody rzeczowej ufundowanej przez Radę Rodziców,
- całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów wycieczki ucznia,
- stypendium, którego przyznanie regulują odrębne przepisy,
- umieszczenia na stronie internetowej szkoły i w gablocie zdjęcia z podaniem nazwiska i osiągnięcia.
§ 63
Kary
- Kary mogą być stosowane po uprzednim rozpoznaniu sprawy przez wychowawcę lub dyrektora szkoły przy zachowaniu odpowiedniej gradacji.
- Nie można dwukrotnie karać ucznia za to samo przewinienie.
- Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia.
§ 64
-
Uczeń może zostać ukarany za nieprzestrzeganie statutu szkoły, regulaminów i zarządzeń wewnętrznych, w tym:
- lekceważenie i zaniedbywanie nauki i innych obowiązków szkolnych, w szczególności za opuszczanie godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia oraz unikanie sprawdzianów,
- lekceważenie i aroganckie zachowanie w stosunku do pracowników szkoły,
- wulgarne, agresywne zachowanie wobec kolegów,
- stwarzanie zagrożenia dla siebie i innych, umyślne spowodowanie uszczerbku na zdrowiu,
- palenie papierosów na terenie szkoły, na imprezach szkolnych, turystyczno- krajoznawczych oraz poza szkołą,
- picie alkoholu na terenie szkoły, na imprezach zorganizowanych w szkole oraz poza szkołą oraz używanie innych niedozwolonych i szkodzących zdrowiu używek,
- demoralizowanie innych (zły przykład, namawianie do negatywnych zachowań),
- dewastowanie mienia szkolnego i cudzej własności,
- uniemożliwianie prowadzenia nauczycielowi lekcji lub utrudnianie zdobywania wiedzy pozostałym uczniom,
- używanie telefonu komórkowego oraz innego sprzętu audiowizualnego podczas zajęć lekcyjnych,
- inne zachowanie sprzeczne z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, np.: kradzież, sprzedaż i posiadanie narkotyków i innych środków odurzających, wymuszenia, pobicia, zastraszanie, poniżanie, podżeganie do bójek, kłamstwo, oszustwo i oszczerstwo, cyberprzemoc, itp.
-
Kara może być udzielona w następującej formie:
- przekazanie uwagi przez nauczyciela wychowawcy klasy,
- upomnienia lub nagany przez wychowawcę wobec klasy,
- upomnienia dyrektora szkoły,
- nagany dyrektora szkoły,
- czasowego zakazu udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych,
- czasowego pozbawienia prawa reprezentowania szkoły w zawodach sportowych, konkursach, itp.,
- odebrania prawa do pełnienia funkcji społecznych w szkole,
- dodatkowej pracy na rzecz szkoły lub innej o walorach wychowawczych,
-
skreślenia z listy uczniów:
- uczeń usunięty ze szkoły nie ma prawa ponownego ubiegania się o przyjęcie do tej szkoły,
- dyrektor szkoły może skreślić ucznia z listy uczniów (w sytuacjach szczególnych) z pominięciem kar regulaminowych.
- Rodzice (prawni opiekunowie/ osoby sprawujące pieczę zastępczą) ucznia są niezwłocznie informowani o udzielonych karach.
§ 65
- Od kary wymierzonej przez nauczyciela, wychowawcę przysługuje uczniowi odwołanie do dyrektora szkoły. Odwołanie należy wnieść w terminie 7 dni od udzielenia kary.
- W przypadku wymierzenia kary przez dyrektora uczeń w terminie 7 dni może zwrócić się do dyrektora o ponowne rozpatrzenie sprawy.
§ 66
Kary i nagrody mogą być udzielone na wniosek:
- samorządu klasowego lub szkolnego,
- zainteresowanego ucznia,
- wychowawcy klasy,
- nauczyciela przedmiotu,
- dyrektora szkoły,
- rady pedagogicznej,
- innych pracowników szkoły,
- przedstawicieli organizacji i instytucji pozaszkolnych.
§ 67
Skreślenie ucznia z listy uczniów
- Dyrektor szkoły może, w drodze decyzji administracyjnej, skreślić ucznia z listy uczniów. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego, która nie jest wiążąca.
-
Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów w przypadkach:
- stwarzania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu uczniów i pracowników szkoły,
- dystrybucji narkotyków i środków psychotropowych oraz ich posiadania,
- używania alkoholu i środków odurzających oraz bycia pod ich wpływem na terenie szkoły i imprezach szkolnych poza szkołą,
- naruszenia godności i nietykalności osobistej innych osób, w tym również pracowników szkoły,
- wymuszania, zastraszania, szykanowania (także w internecie) i stosowania innych form przemocy psychicznej,
- notorycznego opuszczania bez usprawiedliwienia obowiązkowych zajęć szkolnych (powyżej 50%),
- dopuszczenia się kradzieży, niszczenia mienia szkolnego lub uczniów,
- fałszowania dokumentów.
- Uczeń może być również skreślony w trybie natychmiastowej wykonalności bez stosowania gradacji kar w przypadku prawomocnego wyroku sądowego.
§ 68
-
W przypadku popełnienia wykroczenia, które kwalifikuje się do skreślenia ucznia z listy uczniów:
- wychowawca sporządza notatkę służbową dotyczącą wydarzenia oraz powiadamia rodziców,
- uczeń ma prawo wskazać swoich rzeczników obrony; wychowawca i pedagog szkolny są - niejako z urzędu- rzecznikami ucznia,
- dyrektor szkoły zwołuje radę pedagogiczną w celu przedstawienia wszystkich informacji mogących mieć wpływ na podjęcie uchwały o skreśleniu z listy uczniów,
- samorząd uczniowski wyraża opinię w sprawie skreślenia z listy uczniów,
- dyrektor szkoły wydaje decyzję o skreśleniu z listy uczniów.
- Szkoła prowadzi rejestr decyzji. Decyzja o skreśleniu zawiera: numer, datę wydania, podstawę prawną (art. 39, ust.2 ustawy z dnia 7 września o systemie oświaty; właściwy punkt i paragraf statutu szkoły oraz artykuł 103 k.p.a.), treść decyzji, uzasadnienie, tryb odwoławczy.
- Decyzję odbierają i podpisują rodzice oraz uczeń. W przypadku braku możliwości sprowadzenia rodziców, pismo wysyła się pocztą listem poleconym.
- Uczniowi i jego rodzicom przysługuje prawo odwołania się od decyzji dyrektora do organu nadzorującego, za pośrednictwem dyrektora szkoły w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji. Dyrektor ma 7 dni na ustosunkowanie się do sprawy. W przypadku podtrzymania decyzji przesyła dokumentację do organu odwoławczego.
- Do momentu rozpatrzenia odwołania uczeń ma prawo uczęszczania do szkoły.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 69
- Szkoła posiada sztandar i ceremoniał (załącznik nr 2).
- Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zespół Szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla całego zespołu oraz pieczęcie urzędowe dla każdej ze szkół wchodzących w skład zespołu.
- na świadectwach szkolnych używa się pieczęci zawierającej typ szkoły i nazwę zespołu,
- na innych dokumentach wydawanych przez szkołę, wchodzącą w skład zespołu szkół, używa się pieczęci urzędowej Zespołu Szkół im. Żołnierzy Armii Krajowej w Makowie Mazowieckim.
- Sposób prowadzenia dokumentacji pedagogicznej określa Instrukcja prowadzenia i postępowania z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej. (załącznik nr 11).
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła wydaje uczniom roczne świadectwa szkolne, a absolwentom świadectwa ukończenia szkoły, duplikaty świadectw, legitymacje szkolne oraz inne i dokumenty na zasadach określonych przez MEN.
- Zasady finansowania i prowadzenia gospodarki finansowej oraz materialnej określają odrębne przepisy.
- Dyrektor szkoły zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem szkoły wszystkim członkom społeczności szkolnej.