Statut prawny

Statut

Zespołu Szkół

im. Żołnierzy Armii Krajowej

w Makowie Mazowieckim

obowiązujący od dnia 26 sierpnia 2016 r.
Spis treści:

 

Rozdział I

Nazwa szkoły i postanowienia ogólne

 

Rozdział II

Cele i zadania szkoły

 

Rozdział III

Organy szkoły i ich kompetencje

 

Rozdział IV

Organizacja Zespołu Szkół

 

Rozdział V

Zakres zadań i obowiązków nauczycieli

 

Rozdział VI

Inni pracownicy szkoły

 

Rozdział VII

Zasady rekrutacji uczniów

 

Rozdział VIII

Prawa i obowiązki ucznia

 

Rozdział IX

Nagrody i kary

 

Rozdział X

Postanowienia końcowe

 

Załączniki:

  1. Koncepcja pracy szkoły
  2. Regulamin Pracowni kształcenia praktycznego
  3. Regulamin biblioteki
  4. Regulamin Rady pedagogicznej
  5. Regulamin Rady rodziców
  6. Regulamin Rady samorządu uczniowskiego
  7. Wewnątrzszkolne zasady oceniania
  8. Zasady rekrutacji uczniów
  9. Ceremoniał szkoły
  10. Instrukcja prowadzenia postępowania z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej

Rozdział  I

Nazwa szkoły oraz postanowienia ogólne

§ 1

  1. Szkoła nosi nazwę „Zespół Szkół im. Żołnierzy Armii Krajowej w Makowie Mazowieckim”.
  2. W skład zespołu szkół zwanego dalej szkołą wchodzą:
    1. Liceum Ogólnokształcące Nr II
    2. Technikum kształcące w zawodach:
      1. technik agrobiznesu,
      2. technik architektury krajobrazu,
      3. technik ekonomista,
      4. technik przetwórstwa mleczarskiego,
      5. technik usług fryzjerskich,
      6. technik żywienia i usług gastronomicznych.
    3. Zasadnicza Szkoła Zawodowa kształcąca w zawodach:
      1. kucharz,
      2. monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie,
      3. kierowca mechanik,
      4. klasa wielozawodowa młodocianych pracowników, którzy zawarli umowę o pracę w celu nauki zawodu.
    4. Szkoła Policealna dla Dorosłych (odrębny statut)
    5. Internat (działalność zawieszona ze względu na brak naboru)
  3. Nazwy poszczególnych typów szkół wchodzących w skład Zespołu składają się z nazwy Zespołu i nazwy typu szkoły.
  4. W szkole działa:
    1. Biblioteka
    2. Pracownia Kształcenia Praktycznego
  5. Zespół Szkół prowadzi też kształcenie w formie pozaszkolnej – kwalifikacyjne kursy zawodowe w zawodach, w których szkoła kształci oraz w zakresie obszarów, do których są przypisane te zawody.
  6.  Siedzibą szkoły jest kompleks budynków w Makowie Mazowieckim przy ul. Duńskiego Czerwonego Krzyża 3, 3b, 5a, 7.
  7. Adres Zespołu Szkół do korespondencji: ul. Duńskiego Czerwonego Krzyża 7

06-200 Maków Mazowiecki

tel./fax 29  71-71-269

  1. Organem prowadzącym szkołę jest powiat makowski.
  2. Organem nadzorującym szkołę jest  Mazowieckie Kuratorium Oświaty

w  Warszawie  Delegatura w  Ostrołęce

ul. Gorbatowa 15

07-412 Ostrołęka

§ 2

  1. Pracownia Kształcenia Praktycznego stanowi integralną część Zespołu Szkół. Prowadzi działalność głównie w okresie trwania zajęć szkolnych. W okresie wakacyjnym pracownia kształcenia praktycznego może prowadzić egzaminy praktyczne potwierdzające kwalifikacje w zawodzie i kwalifikacyjne kursy w zawodzie. 
  2. Celem działalności pracowni kształcenia praktycznego jest:
    1. umożliwienie uczniom  opanowania określonych umiejętności praktycznych zgodnych z podstawą programową, uzyskanie odpowiednio wysokich sprawności zawodowych przygotowujących do zdania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje, wyrobienie umiejętności samodzielnego działania oraz pracy w zespole,
    2. poszerzanie i pogłębianie wiadomości uczniów, wyniesionych z lekcji teoretycznych przedmiotów zawodowych,
    3. prowadzenie egzaminów praktycznych potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.
  3. Szczegółową organizację Pracowni Kształcenia Praktycznego określa regulamin stanowiący (załącznik nr 3).

§ 3

  1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań  uczniów, zajęć dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy  nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.
  2. Biblioteka jest złożona z wypożyczalni i czytelni.
  3. Do zadań biblioteki szkolnej należy:
    1. gromadzenie, opracowanie i przechowywanie materiałów bibliotecznych,
    2. udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności  informacyjnej,
    3. podejmowanie – zgodnie z obowiązującymi w szkole programami i planami nauczania – różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej, wspieranie nauczycieli w realizacji programów nauczania,
    4. przygotowanie uczniów do korzystania z różnorodnych źródeł informacji,
    5. rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów, kształtowanie kultury czytelniczej,
    6. pełnienie funkcji ośrodka informacji o materiałach dydaktycznych gromadzonych w szkole,
    7. organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną,
  4. Biblioteka współpracuje: z uczniami, nauczycielami, z rodzicami (prawnymi opiekunami), z innymi bibliotekami poprzez:
    1. organizowanie lekcji bibliotecznych;
    2. zapraszanie uczniów, rodziców i nauczycieli na spotkania z „ciekawymi ludźmi”,
    3. organizowanie konferencji dla nauczycieli bibliotekarzy,
    4. organizowanie wyjść uczniów do biblioteki miejskiej i pedagogicznej (zapoznanie z księgozbiorem, zwiedzanie wystaw, itp.),
    5. propagowanie czytelnictwa wśród rodziców poprzez udostępnianie księgozbioru.
  5. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły, który:
    1. zapewnia pomieszczenie i jego wyposażenie, wykwalifikowaną kadrę i środki finansowe na działalność biblioteki,
    2. zarządza skontrum zbiorów bibliotek i dba o jej protokolarne przekazanie przy zmianie pracownika.
  6. Godzina pracy nauczyciela bibliotekarza wynosi 60 minut
  7. Organizacja biblioteki określona jest w regulaminach wypożyczalni i czytelni stanowiących (załączniki nr 4).

Rozdział II

Cele i zadania szkoły

§ 4

  1. Misją szkoły jest tworzenie szkoły bezpiecznej i przyjaznej, która umożliwia wszechstronny rozwój uczniów oraz kształtowanie postaw zgodnie ze słowami Jana Pawła II „Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz  przez to, kim jest”.
  2. Szkoła posiada koncepcję pracy szkoły, którą stanowi (załącznik nr 1).

 

 

§ 5

  1. Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze, rozwija u młodzieży poczucie odpowiedzialności, miłości Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata.
  2. Szkoła stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania, potrzeby, możliwości psychofizyczne. Czynnie wspiera ich udział we wszelkiego rodzaju konkursach i olimpiadach. Wdraża do samokształcenia, samodoskonalenia i ustawicznego podnoszenia wiedzy ogólnej.
  3. Nauczanie w czteroletnim technikum ma na celu teoretyczne i praktyczne przygotowanie uczniów do wykonywania zawodu, opanowanie umiejętności zawodowych zawartych w podstawach programowych dla danego zawodu. Ukończenie technikum umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.
  4. Głównym celem kształcenia w liceum ogólnokształcącym jest przygotowanie  uczniów do podjęcia dalszej nauki, wdrażanie do samokształcenia, samodoskonalenia i ustawicznego podnoszenia wiedzy ogólnej. Ukończenie trzyletniego liceum ogólnokształcące umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.
  5. Nauczanie w zasadniczej szkole zawodowej ma na celu praktyczne i teoretyczne przygotowanie do wykonywania zawodu, opanowanie umiejętności zawodowych zawartych w podstawach programowych dla danego zawodu. Ukończenie ZSZ umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także dalsze kształcenie począwszy od klasy drugiej liceum ogólnokształcącego dla dorosłych.

§ 6

  1. Szkoła wspomaga ucznia w jego wszechstronnym rozwoju poprzez:
    1. rozpoznanie i rozwijanie uzdolnień i zainteresowań,
    2. dostosowanie programów nauczania do potrzeb i możliwości,
    3. organizowanie zajęć pozalekcyjnych i kół zainteresowań w miarę posiadanych środków,
    4. udział w uroczystościach szkolnych, lokalnych i ogólnopaństwowych,
    5. powierzanie wybranych działań samodzielnemu kierowaniu przez samorząd uczniowski.
  2. Szkoła wspiera uczniów, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, w tym materialna. Wsparcie obejmuje w szczególności:
    1. organizowanie zajęć psychoedukacyjnych,
    2. dostosowanie organizacji egzaminów zewnętrznych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych,
    3. współdziałanie z ośrodkami pomocy społecznej i innymi instytucjami świadczącymi specjalistyczną pomoc poprzez:
      1. nawiązywanie kontaktów z  psychologiem i specjalistami oraz organizowanie spotkań,
      2. informowanie uczniów i rodziców, gdzie można uzyskać pomoc,
      3. prowadzenie działalności profilaktycznej w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i niedostosowaniu społecznemu,
      4. stworzenie odpowiednich warunków nauczania i pobytu w szkole uczniom niepełnosprawnym,
    4. udzielanie wsparcia finansowego (np. zakup biletów miesięcznych, podręczników) w miarę posiadanych środków,
    5. wnioskowanie o przyznanie pomocy materialnej do Rady Rodziców oraz Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Zespołu Szkół im. Żołnierzy Armii Krajowej.

§ 7

1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz                w formie:

1) zajęć rozwijających uzdolnienia,

2) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,

3) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,

4) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,

2. Szczegółowe procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa (załącznik nr 5)

 

3.Szkoła wspiera uczniów, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc.

  1. Wsparcie udzielane uczniom obejmuje w szczególności:
    1. pomoc organizacyjną w korzystaniu z usług instytucji wspomagających rodzinę,
    2. dostosowanie organizacji egzaminów zewnętrznych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczniów,
    3. pomoc materialną, która udzielana jest z funduszy rady rodziców.

 

§ 8

3.Szkoła współpracuje z rodzicami (prawnymi opiekunami/ osobami sprawującymi pieczę zastępczą) poprzez:

  1. spotkania z wychowawcą i nauczycielami,
  2. realizację programów edukacyjnych dla rodziców,
  3. badanie oczekiwań rodziców w zakresie wychowania,
  4. udział rodziców w życiu szkoły i organizację czasu wolnego młodzieży,
  5. indywidualne rozmowy,
  6. współtworzenie prawa szkolnego.

4. Rodzice (prawni opiekunowie / osoby sprawujące pieczę zastępczą) mają prawo do:

  1. przedstawiania opinii dotyczących pracy szkoły i poszczególnych nauczycieli do wychowawcy klasy i dyrektora osobiście lub za pośrednictwem Rady Rodziców,
  2. znajomości założeń oraz tworzenia i uchwalania „Szkolnego Programu Wychowawczego” i „Programu Profilaktyki”,
  3. znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
  4. uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
  5. uzyskiwania innych informacji i porad w sprawach wychowawczych.

5. Rodzice ( prawni opiekunowie /osoby sprawujące pieczę zastępczą) zobowiązani są:

  1. wspierać proces nauczania i wychowania,
  2. uczestniczyć w zebraniach rodziców,
  3. systematycznie monitorować postępy w nauce, zachowaniu i frekwencji swojego dziecka,
  4. reagować na przejawy niewłaściwego zachowania uczniów w szkole i poza jej terenem.

6. Rodzice (prawni opiekunowie/ osoby sprawujące pieczę zastępczą) odpowiadają materialnie za szkody wyrządzone przez ich dzieci.

§ 9

  1. W szkole prowadzone jest doradztwo zawodowe.
  2. Systematycznie diagnozowane są potrzeby uczniów w zakresie kształcenia i planowania kariery zawodowej.
  3. Uczniowie i rodzice informowani są w zakresie możliwości dalszego kształcenia, wyboru zawodu oraz krajowego i lokalnego rynku pracy.
  4. Prowadzone są zajęcia, dotyczące świadomego planowania kariery, a także przygotowujące do aktywnego poszukiwania pracy.
  5. Organizowane są spotkania z przedstawicielami szkół wyższych.
  6. Prowadzona jest współpraca z instytucjami świadczącymi pomoc w zakresie poradnictwa zawodowego (np. z wojewódzkim i powiatowym urzędem pracy).

§ 10

  1. Szkoła zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki edukacji, poszanowanie praw dziecka i ucznia:
    1. Realizuje program wychowawczy i program profilaktyki.
    2. Współpracuje z placówkami systemu opieki, policją, instytucjami i stowarzyszeniami społecznymi.
    3. Popularyzuje wśród nauczycieli, rodziców i uczniów wiedzę z zakresu praw, rozwoju i potrzeb psychicznych człowieka.
    4. Różnicuje wymagania edukacyjne w zależności od cech psychicznych i możliwości ucznia.
    5. Wyposaża szkolne komputery w programy blokujące treści, które mogą wywierać szkodliwy wpływ na rozwój i bezpieczeństwo uczniów.
    6. Prowadzi zajęcia integracyjne w klasach pierwszych.
  2. Budynki szkoły są objęte systemem monitoringu wizyjnego.
    1. Zapis monitoringu może być wykorzystany do:
      1. kontroli osób wchodzących na teren szkoły,
      2. wzmożenia opieki i nadzoru kadry pedagogicznej nad młodzieżą,
      3. identyfikacji potencjalnych sprawców wykroczeń,
      4. kontroli w zakresie przestrzegania przepisów BHP.
    2. Dostęp do zapisu monitoringu mają wyłącznie osoby upoważnione przez dyrektora szkoły.
  3. Za bezpieczeństwo uczniów odpowiadają:
    1. podczas zajęć obowiązkowych oraz zajęć dodatkowych nauczyciele prowadzący zajęcia,
    2. w czasie przerw między zajęciami nauczyciele dyżurni,
    3. w trakcie zajęć poza terenem szkoły oraz wycieczek organizowanych przez szkołę kierownicy wycieczek i opiekunowie (szczegółowe zasady określają odrębne przepisy i regulamin  wycieczek).
  4. Zasady bezpiecznego korzystania z obiektów sportowych, pracowni określają regulaminy tych obiektów.
  5. Szkoła nie ponosi odpowiedzialności z tytułu braku ubezpieczenia uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW). Obowiązek ubezpieczenia dziecka od NNW spoczywa na rodzicach ucznia:
    1. Rodzice ( prawni opiekunowie/ osoby sprawujące pieczę zastępczą) mogą skorzystać w szkole z dobrowolnego grupowego ubezpieczenia swojego dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków.
    2. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek rodzica lub wychowawcy klasy, dyrektor szkoły może podjąć decyzję o sfinansowaniu kosztów ubezpieczenia ze środków finansowych szkoły.
    3. Uczeń realizujący zajęcia praktyczne w zasadniczej szkole zawodowej i technikum  ma obowiązek posiadania ubezpieczenia NNW.

Rozdział III

Organy szkoły i ich kompetencje

§ 11

  1. Organami szkoły są:
    1. Dyrektor
    2. Rada Pedagogiczna
    3. Rada Rodziców
    4. Samorząd Uczniowski

§ 12

  1. Dyrektor szkoły:
    1. kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
    2. sprawuje nadzór pedagogiczny,
    3. sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego, organizuje działania prozdrowotne,
    4. wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,
    5. odpowiada za właściwą organizację i przebieg egzaminów zewnętrznych przeprowadzanych w szkole,
    6. prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej,
    7. realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
    8. dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
    9. współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych,
    10. stwarza warunki do działania w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność  wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie  form działalności dydaktycznej i opiekuńczej,
    11. odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,
    12. organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
  2. Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
  3. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą rodziców, radą pedagogiczną i samorządem uczniowskim.
  4. Dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, ustala zawody, w których kształci szkoła, po zasięgnięciu opinii powiatowej i wojewódzkiej rady zatrudnienia, co do zgodności z potrzebami rynku pracy.
  5. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi:
    1. zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
    2. przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
    3. występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
    4. ustala dodatkowe dni wolne w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców.

§ 13

  1. Ponadto dyrektor:
    1. kieruje realizacją zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego,
    2. prowadzi mediacje, rozstrzyga sporne sprawy między  organami szkoły oraz wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
    3. ma prawo wydania raz w roku ujednoliconego tekstu statutu szkoły, jeżeli zostały wprowadzone  znaczące zmiany,
    4. ustala programy nauczania zapewniające realizację podstawy programowej wraz z zestawem podręczników lub materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym,
    5. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
  2. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły zastępuje go wicedyrektor.

§14

Rada Pedagogiczna

  1. W szkole dla młodzieży (liceum, technikum, zasadnicza szkoła zawodowa) działa jedna Rada Pedagogiczna.
  2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
  3. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, który realizuje statutowe zadania szkoły dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.
  4. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
  5. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
  6. Rada Pedagogiczna obraduje na zebraniach plenarnych, powołanych przez siebie stałych lub doraźnych zespołach. Zebrania rady są organizowane w czasie pozalekcyjnym.
  7. Zebrania plenarne są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, podsumowaniem efektów pracy szkoły oraz w miarę bieżących potrzeb.
  8. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę, z inicjatywy przewodniczącego lub co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
  9. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane i przechowywane w formie wydruku komputerowego.

§ 15

  1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół należy:
    1. zatwierdzanie planów pracy szkoły,
    2. podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
    3. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
    4. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
    5. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
    6. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy szkoły.
  2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1. organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych,
    2. projekt planu finansowego szkoły,
    3. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
    4. propozycje dyrektora szkoły w sprawach przy działu nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
    5. powierzenie stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole,
    6. szkolny zestaw programów nauczania , szkolny zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujących we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym,
    7. wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.

§ 16

Rada Pedagogiczna ponadto:

  1. Podejmuje uchwały:
    1. wyrażające zgodę na egzamin klasyfikacyjny z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach,
    2. promowania do klasy wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
  2. Opracowuje program wychowawczy i program profilaktyki we współpracy z rodzicami.
  3. Zatwierdza kandydaturę ucznia do wniosku o przyznanie stypendium Prezesa Rady Ministrów oraz stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
  4. Opiniuje wniosek organu prowadzącego szkołę o przedłużenie sprawowania funkcji przez dyrektora szkoły.
  5. Może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego.
  6. Przygotowuje i uchwala zmiany statutu.

§ 17

  1. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
  2. Uchwały Rady Pedagogicznej obowiązują wszystkich pracowników i uczniów szkoły.
  3. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

§ 18

  1. Udział nauczycieli w pracach Rady Pedagogicznej i jej zespołów jest obowiązkowy.
  2. Uczestnicy zebrań Rady Pedagogicznej są zobowiązani do nieujawniania poruszanych w nich spraw, a w szczególności tych, które mogą naruszyć dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także pracowników Zespołu Szkół.
  3. Szczegółowe zasady działalności określa Regulamin Rady Pedagogicznej (załącznik nr 6).

§ 19

Rada Rodziców

  1. Rada Rodziców jest niezależnym i samorządnym przedstawicielstwem rodziców (prawnych opiekunów/ osób sprawujących pieczę zastępczą) młodzieży uczęszczającej do szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół im. Żołnierzy Armii Krajowej w Makowie Mazowieckim, reprezentuje ogół rodziców uczniów tej szkoły. Nie tworzy się odrębnej Rady Rodziców dla każdej szkoły.
  2. W skład Rady Rodziców wchodzą, po jednym przedstawicielu, rodzice (prawni opiekunowie/ osoby sprawując pieczę zastępczą) wybrani w tajnych wyborach przez zebranie rodziców danego oddziału.
  3. Kadencja Rady Rodziców trwa rok.

§ 20

  1. Rada Rodziców działa na rzecz opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej funkcji szkoły we współpracy z dyrektorem i radą pedagogiczną szkoły.
  2. Zadaniem Rady Rodziców jest:
    1. pobudzanie i organizowanie aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły,
    2. zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z innymi organami szkoły, rzeczywistego wpływu na działalność szkoły, w tym :
      1. znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w szkole i w klasie,
      2. uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka i jego postępów lub trudności,
      3. znajomości regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
      4. uzyskania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
      5. wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły.
  3. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
  4. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
    1. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
      1. Programu Wychowawczego Szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
      2. Programu Profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,
    2. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Szkoły,
    3. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Szkoły,
    4. opiniowanie zestawu podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych,
    5. wprowadzanie dodatkowych zajęć edukacyjnych.
  5. W celu wspierania działalności statutowej Szkoły, Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

§ 21

  1. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły (załącznik nr 7).
  2. W regulaminie, o którym mowa w ust. 5, Rada Rodziców określa w szczególności:
    1. swoją wewnętrzną strukturę i tryb pracy, sposób podejmowania uchwał,
    2. szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady Rodziców,
    3. zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.

§ 22

Samorząd Uczniowski

  1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
  2. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
  3. Samorząd uczniowski pełni rolę rzecznika interesów społeczności uczniowskiej wobec nauczycieli i dyrekcji. Może przedstawić wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczące podstawowych praw uczniów:
    1. prawa do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
    2. prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
    3. prawa redagowania i wydawania gazety szkolnej,
    4. prawa organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
    5. prawa wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
  4. Samorząd uczniowski dba o dobre imię i honor szkoły, tworzy i kontynuuje tradycje szkoły. Organizuje społeczność uczniowską do jak najlepszego spełnienia obowiązków szkolnych.
  5. Organizuje i prowadzi działalność charytatywną.
  6. Na wniosek dyrektora wydaje pisemną opinię :
    1. w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów, wobec którego podjęto takie postępowanie,
    2. dotyczącą ocenianego nauczyciela.

§ 23

  1. Organami samorządu są:
    1. Rady samorządów klas,
    2. Zarząd RSU jako organ wykonawczy,
    3. Rada Samorządu Uczniowskiego, którą tworzą rady samorządów klas.

§ 24

Szczegółowe zasady działania Samorządu Uczniowskiego określone są w Regulaminie stanowiącym (załącznik nr 8) do niniejszego Statutu.

§ 25

Współdziałanie organów szkoły i sposoby rozwiązywania spraw spornych

  1. Zasady współdziałania organów szkoły:
    1. wszystkie organy szkoły współpracują ze sobą w myśl porozumienia i wzajemnego szacunku,
    2. wnioski i opinie w sprawach bieżącej działalności szkoły poszczególne organy kierują bezpośrednio do dyrektora,
    3. dyrektor systematycznie współpracuje z radą pedagogiczną, Radą Rodziców, samorządem uczniowskim i ułatwia wymianę informacji pomiędzy tymi organami,
    4. w ramach współpracy w zebraniach poszczególnych organów szkoły mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez ich przewodniczących za zgodą lub na wniosek tychże organów,
    5. każdy z organów szkoły działa w granicach swoich kompetencji określonych w ustawie o systemie oświaty, statucie i zgodnie z przyjętymi regulaminami.
  2. Zadania dyrektora szkoły w zakresie rozstrzygania sporów:
    1. przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
    2. jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem, nauczycielem a uczniem, pracownikiem a pracownikiem,
    3. wnoszone sprawy sporne rozstrzyga z zachowaniem prawa do wysłuchania każdej ze stron konfliktu, umożliwieniu im wymiany opinii.   
  3. Formy rozwiązywania sporów :
    1. bezpośrednia rozmowa zainteresowanych stron,
    2. rozmowa zainteresowanych stron z dyrektorem lub wicedyrektorami,
    3. rozpatrzenie pisemnego wniosku organu (lub osoby pozostającej w sporze) złożonego na ręce dyrektora szkoły,
    4. złożenie pisemnego wniosku organu pozostającego w sporze do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
  4. Kompetencje w zakresie rozstrzygania sytuacji konfliktowych:
    1. sytuacje konfliktowe między uczniami w klasie lub uczniami różnych klas rozwiązują wychowawcy tych klas (przy współpracy z pedagogiem), z możliwością odwołania się stron do wicedyrektora ds. wychowawczych,
    2. sytuacje konfliktowe pomiędzy uczniem, a nauczycielem lub innym pracownikiem szkoły rozstrzyga wychowawca klasy (przy współpracy z pedagogiem) z możliwością odwołania się do dyrektora szkoły,
    3. sytuacje konfliktowe pomiędzy uczniem, a jego rodzicami (prawnymi opiekunami / osobami sprawującymi pieczę zastępczą) stara się łagodzić  wychowawca klasy przy pomocy pedagoga szkolnego, a w razie potrzeby dyrektor szkoły z możliwością powiadomienia instytucji chroniących prawa dziecka,
    4. sytuacje konfliktowe pomiędzy nauczycielami lub innymi pracownikami szkoły rozstrzyga dyrektor szkoły, z możliwością odwołania się do organu prowadzącego szkołę lub sądu,
    5. sytuacje konfliktowe między wychowawcą lub nauczycielem a uczniami lub rodzicami (prawnymi opiekunami/ osobami sprawującymi pieczę zastępczą) rozstrzyga dyrektor szkoły, z możliwością odwołania się stron do organu prowadzącego lub nadzorującego szkołę,
    6. sytuacje konfliktowe między dyrektorem a nauczycielami lub innymi pracownikami szkoły rozstrzyga organ prowadzący szkołę.

§ 26

  1. Decyzję w sprawie rozstrzygnięcia sporu należy podjąć jak najszybciej, najpóźniej w ciągu 14 dni od zgłoszenia sprawy, a w przypadkach uzasadnionych (odwołanie do wyższej instancji, konieczność dokładnego zbadania sytuacji i zgromadzenia informacji) w ciągu jednego miesiąca.
  2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, winna być umotywowana (w miarę potrzeb pisemnie), obiektywna i sprawiedliwa dla stron konfliktu, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności ze statutem szkoły.
  3. Od decyzji dyrektora szkoły przysługuje stronom konfliktu odwołanie do organu prowadzącego szkołę lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

§ 27

Stanowiska kierownicze

W szkole tworzy się następujące stanowiska kierownicze:

  1. Wicedyrektorów
  2. Kierownika szkolenia praktycznego

§ 28

Wicedyrektor ds. dydaktycznych i wychowawczych

  1. Przejmuje część zadań dyrektora szkoły i jest za nie odpowiedzialny zgodnie z zakresem czynności i udzielonymi pełnomocnictwami.
  2. Pełni funkcję dyrektora w przypadku jego nieobecności w szkole.
  3. Odpowiada za przygotowanie i organizację egzaminu maturalnego.
  4. Zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć szkolnych i zastępstwa za nieobecnych nauczycieli.
  5. Prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym w przydzielonych oddziałach.
  6. Udziela uczniom pomocy wychowawczej i opiekuńczej.
  7. Nadzoruje opracowanie, realizację i ewaluację Programu Wychowawczego oraz Programu Profilaktyki.
  8. Zatwierdza programy wycieczek szkolnych oraz innych uroczystości szkolnych.
  9. Współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
  10. Nadzoruje imprezy odbywające się w szkole lub poza nią, jeżeli uczestniczy w nich Szkoła.
  11. Rozlicza godziny ponadwymiarowe nauczycieli.
  12. Przygotowuje projekt oceny pracy nauczyciela.
  13. Ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych dla nauczycieli.
  14. Ma prawo używania pieczątki osobowej z tytułem wicedyrektor oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji. W razie nieobecności dyrektora w szkole podpisuje także inne pisma, informując o tym w późniejszym czasie dyrektora szkoły.
  15. Wykonuje inne prace zlecone przez dyrektora szkoły.

§ 29

Wicedyrektor ds. kształcenia zawodowego i spraw administracyjno–organizacyjnych

  1. Przejmuje część zadań dyrektora szkoły i jest za nie odpowiedzialny zgodnie z zakresem czynności i udzielonymi pełnomocnictwami.
  2. Pełni funkcję dyrektora w przypadku jego nieobecności w szkole.
  3. Zatwierdza tygodniowy rozkład zajęć szkolnych i zastępstwa za nieobecnych nauczycieli.
  4. Prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym w przydzielonych oddziałach.
  5. Koordynuje sprawy związane z udziałem młodzieży w olimpiadach przedmiotowych.
  6. Nadzoruje organizację egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (harmonogramy, sprawozdania).
  7. Nadzoruje szkolenie praktyczne uczniów technikum  i zasadniczej szkoły zawodowej.
  8. Współpracuje z firmami i pracodawcami.
  9. Rozlicza godziny ponadwymiarowe nauczycieli.
  10. Przygotowuje projekt oceny pracy nauczyciela.
  11. Ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych dla nauczycieli.
  12. Planuje, koordynuje i nadzoruje realizację zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.
  13. Ma prawo używania pieczątki osobowej z tytułem wicedyrektor oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem ich zadań i kompetencji. W razie nieobecności dyrektora w szkole podpisuje także inne pisma, informując o tym w późniejszym czasie dyrektora szkoły.
  14. Wykonuje inne prace zlecone przez dyrektora szkoły.

§ 30

Kierownik szkolenia praktycznego:

  1. Podlega bezpośrednio dyrektorowi  szkoły.
  2. Ściśle współpracuje  z wicedyrektorami.
  3. We współpracy z wicedyrektorem ds. kształcenia zawodowego i spraw administracyjno – organizacyjnych organizuje praktyki zawodowe uczniom.
  4. Jest bezpośrednim przełożonym nauczycieli prowadzących zajęcia w PKP oraz pracowników obsługi i administracji wskazanych przez dyrektora w szczegółowym zakresie czynności.
  5. Odpowiada za bezpieczeństwo uczniów na zajęciach w PKP, organizuje dyżury nauczycieli, zastępstwa za nieobecnych nauczycieli.
  6. Czuwa nad zapewnieniem przez pracodawców zgodnych z przepisami warunków socjalno-bytowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy uczniów w miejscach odbywania praktyk, a także przestrzegania przez uczniów przepisów bhp. 
  7. Prowadzi nadzór pedagogiczny nad szkoleniem praktycznym. Nadzoruje terminowe wystawianie ocen z zajęć praktycznych i praktyk zawodowych. Nadzoruje terminowe zawieranie umów i kontroluje realizację ustaleń wynikających z umów.
  8. Współpracuje z  pracodawcami organizującymi  naukę zawodu i praktyki zawodowe.
  9. Odpowiada za przygotowanie, organizację i przebieg egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie oraz za właściwe prowadzenie dokumentacji w tym zakresie.
  10. Informuje dyrektora o potrzebach w zakresie wyposażenia PKP.
  11. Współuczestniczy w wykonywaniu zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.
  12. Dba na bieżąco o ład, porządek i estetykę terenu szkoły.
  13. Ma prawo używania pieczątki osobowej z tytułem kierownik kształcenia praktycznego oraz podpisywania  pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.
  14. Wykonuje inne polecenia dyrektora szkoły.

Rozdział IV

Organizacja Zespołu Szkół

§ 31

  1. Rok szkolny rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy 31 sierpnia następnego roku.
  2. Terminy rozpoczynania, kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają odrębne przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
  3. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry (klasyfikacja uczniów dokonywana jest w styczniu i czerwcu, a klasach maturalnych w grudniu i kwietniu).
  4. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły, są:
    1. obowiązkowe zajęcia lekcyjne,
    2. zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze (mogą być prowadzone także z udziałem wolontariuszy),
    3. praktyczna nauka zawodu (zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe),
    4. zajęcia rewalidacyjne,
    5. zajęcia prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych.

§ 32

  1. Na wniosek rodziców ucznia (prawnych opiekunów / osób sprawujących pieczę zastępczą) dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i poradni psychologiczno - pedagogicznej może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauczania wyznaczając nauczyciela - opiekuna.

§ 33

  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania, zawodowych praktyk śródrocznych, zajęć praktycznych w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji  opracowany przez dyrektora i zatwierdzony przez organ prowadzący szkołę.
  2. W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych, wynikających z planów nauczania oraz innych zajęć finansowanych ze środków  przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
  3. Zmian w arkuszu organizacji w ciągu roku szkolnego może dokonywać dyrektor w formie aneksu do arkusza. Zmiany muszą być zatwierdzone przez organ prowadzący szkołę.

§ 34

  1. Organizację zajęć dydaktycznych i wychowawczych, wynikających z ramowych planów nauczania, określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora lub osobę przez niego wyznaczoną na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji.
  2. Dyrektor szkoły, przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dokonuje przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć dodatkowych w ramach wynagrodzenia zasadniczego i dodatkowo płatnych.

§ 35

  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział. Oddział liczy od 25 do 34 uczniów. Za zgodą organu prowadzącego mogą być tworzone oddziały o mniejszej lub większej liczbie uczniów.
  2. Oddział jest złożony z uczniów, którzy w danym roku szkolnym uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem dopuszczonym do użytku szkolnego.
  3. Nauczanie języków obcych, zajęcia wychowania fizycznego, informatyki, religii oraz przedmioty ujęte w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym mogą być organizowane w zespołach międzyoddziałowych.
  4. Dyrektor szkoły przy sporządzaniu arkusza organizacyjnego corocznie podejmuje decyzję dotyczącą podziału oddziałów na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa.
  5. Zasady podziału oddziału na grupy i przedmioty nauczania, które podlegają podziałowi, określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

§ 36

  1. W technikum i zasadniczej szkole zawodowej oddział mogą tworzyć uczniowie kształcący się w kilku różnych zawodach:
    1. zajęcia z przedmiotów ogólnokształcących są prowadzone wspólnie dla obu zawodów,
    2. przedmioty zawodowe, stanowiące realizację podstaw programowych dla poszczególnych zawodów, uczniowie odbywają w pracowniach lekcyjnych, pracowni kształcenia praktycznego lub indywidualnych gospodarstwach rolnych na postawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a daną jednostką.
  2. W zasadniczej szkole zawodowej mogą być tworzone oddziały wielozawodowe, których uczniami są młodociani pracownicy mający zawartą umowę o pracę w celu nauki zawodu.
  3. Organizacja zajęć w oddziałach wielozawodowych:
    1. nauka przedmiotów ogólnokształcących odbywa się w szkole wspólnie dla całego oddziału,
    2. zajęcia praktyczne odbywają się u pracodawców,
    3. nauka przedmiotów zawodowych teoretycznych jest realizowana się na turnusach dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników  w wymiarze określonych w ramowych planach nauczania.

§ 37

  1. Podstawową forma pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno – wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, godzina zajęć praktycznych -  60 minut.
  2. Zajęcia lekcyjne odbywają się 5 dni w tygodniu – od poniedziałku do piątku.
  3. W szczególnych przypadkach dyrektor może zarządzić skrócenie lub odwołanie zajęć na określony czas.
  4. W dniach po zakończeniu klasyfikacji końcoworocznej oddziały mogą organizować zajęcia według propozycji własnych lub RSU zaakceptowanych przez wychowawcę i dyrektora szkoły.
  5. Dzień 27 września jest Dniem Patrona Szkoły . Uczniowie klas pierwszych w tym dniu składają ślubowanie.

§ 38

  1. Do realizacji celów statutowych szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
    1. pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
    2. pracowni kształcenia praktycznego,
    3. biblioteki, w tym: sali multimedialnej, wypożyczalni oraz czytelni,
    4. zespołu obiektów sportowych i rekreacyjnych,
    5. pomieszczeń administracyjno – gospodarczych.

§ 39

  1. Szkoła organizuje wycieczki szkolne.
  2. Wycieczki szkolne to działalność obejmująca następujące formy:
    1. wycieczki przedmiotowe ( także wyjazdowe imprezy szkolne ),
    2. wycieczki krajoznawczo- turystyczne,
    3. wycieczki turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne,
    4. imprezy  krajoznawczo- turystyczne ( biwaki, turnieje, rajdy, spływy, zloty ),
    5. wycieczki zagraniczne.
  3. Zasady organizacyjne wycieczek:
    1. dyrektor szkoły wyznacza kierownika oraz opiekunów, którym określa obowiązki,
    2. ilość opiekunów ma zapewnić warunki bezpieczeństwa i wynosi nie mniej niż:
      1. wycieczka autokarowa – 1 opiekun na 15 uczniów,
      2. wycieczka piesza – 2 opiekunów na każdą grupę złożoną z 15 uczniów (jeden prowadzi grupę, drugi idzie na końcu),
      3. wycieczka rowerowa – 2 opiekunów na każdą grupę złożoną z 13 uczniów,
      4. wycieczka w góry i wycieczka turystyki kwalifikowanej – 1 opiekun na 10 uczniów.
  4. Kierownik odpowiada za dokumentację wycieczki i składa ją do wicedyrektora.
  5. Na dokumentację wycieczki składa się:
    1. karta wycieczki według wzoru rozporządzenia,
    2. zgody rodziców (prawnych opiekunów/ osób sprawujących pieczę zastępczą) uczniów niepełnoletnich,
    3. regulamin wycieczki,
    4. program i harmonogram wycieczki,
    5. sprawozdanie zawierające podsumowanie (ocenę stopnia realizacji programu i rozliczenie finansowe).

§ 40

Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół  wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

§ 41

  1. Szkoła organizuje naukę religii.
  2. Uczeń uczestniczy w lekcjach religii/etyki na zasadzie dobrowolnego wyboru. Podstawą udziału ucznia w tych zajęciach jest życzenie wyrażone w formie pisemnego oświadczenia złożonego przez rodziców/opiekunów prawnych lub pełnoletniego ucznia.
  3. Usunięto.
  4. Usunięto .
  5. Rodzice/prawni opiekunowie lub pełnoletni uczeń mogą wycofać wcześniej złożone oświadczenie deklarujące udział w zajęciach religii/etyki w każdym czasie w formie pisemnego oświadczenia.
  6. Zajęcia podlegają ocenie, ale nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej.
  7. Dla uczniów nieuczestniczących w lekcjach religii mogą być organizowane lekcje etyki.

§ 42

  1. W szkole realizowane są zajęcia „Wychowanie do życia w rodzinie”.
  2. Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału w tych zajęciach, jeżeli jego rodzice (prawni opiekunowie/ osoby sprawujące pieczę zastępczą) zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację ucznia z udziału zajęciach w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły.
  3. Uczeń pełnoletni nie bierze udziału w zajęciach „Wychowania do życia w rodzinie”, jeżeli zgłosi dyrektorowi szkoły w formie pisemnej rezygnację ze swojego udziału w zajęciach w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły.
  4. Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.

Rozdział V

Zakres zadań i obowiązków nauczycieli

§ 43

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą. Jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów. Rzetelnie i systematycznie przygotowuje się do prowadzenia zajęć.
  2. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia.

§ 44

  1. Nauczyciel systematycznie doskonali umiejętności dydaktyczne i wychowawcze, podnosi poziom wiedzy i umiejętności. W tym celu jest zobowiązany do:
    1. samokształcenia (studiowanie literatury i czasopism z zakresu nauczanych przedmiotów, problematyki wychowawczej, prawa oświatowego),
    2. podnoszenia kwalifikacji na studiach podyplomowych i kursach,
    3. czynnego udziału w szkoleniach RP,
    4. pracy w zespołach rady pedagogicznej zgodnie z przydziałem obowiązków i zadań.
  2. Nauczyciel wybiera lub opracowuje (na cykl edukacyjny) programy nauczania zapewniające realizację podstawy programowej oraz składa do dyrektora szkoły wniosek o ich dopuszczenie. Wybiera też podręcznik, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe.
  3. Nauczyciel opracowuje na każdy rok szkolny plany realizacji programów nauczania dla każdej klasy, biorąc pod uwagę indywidualność powierzonej mu młodzieży; koryguje je w toku nauczania.
  4. Nauczyciel systematycznie monitoruje realizację podstawy programowej. Podejmuje działania eliminujące zagrożenie jej niezrealizowania.
  5. Prowadzi dokumentację pedagogiczną.

§ 45

  1. Nauczyciel przestrzega dyscypliny pracy:
    1. dba o bezpieczeństwo własne i powierzonych mu uczniów. Kontroluje obecności uczniów na każdych zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
    2. jest zobowiązany reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania niebezpieczne uczniów,
    3. nie opuszcza miejsca pracy. Wyjście w trakcie zajęć jest możliwe  pod warunkiem, że dyrektor wyrazi na to zgodę, a opiekę nad klasą przejmie w tym czasie inny pracownik szkoły. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor  szkoły może połączyć grupy uczniów (lub dwie klasy) i przekazać je jednemu nauczycielowi pod opiekę,
    4. nauczyciel nie może wyprosić ucznia z klasy, jeśli nie jest w stanie zapewnić mu opieki,
    5. ucznia może zwolnić z danej lekcji: dyrektor szkoły, wychowawca klasy lub nauczyciel danych zajęć edukacyjnych na wniosek rodziców (pisemny/rozmowa telefoniczna), w którym podano przyczynę zwolnienia oraz dzień i godzinę wyjścia ze szkoły.
  2. Do obowiązków nauczyciela należy rzetelne pełnienie dyżuru zgodnie z harmonogramem i regulaminem.
  3. Nauczyciel odpowiada materialnie za powierzony mu sprzęt i pomoce naukowe w pomieszczeniach, w których prowadzi zajęcia.

§ 46

  1. Nauczyciel ma obowiązek udzielania dodatkowych wyjaśnień na pytania i problemy, z którymi uczeń się do niego zgłosił oraz udzielania pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych.
  2. Nauczyciel ma obowiązek uzasadniania ocen śródrocznych, rocznych i klasyfikacyjnych w odniesieniu do wcześniej ustalonych i znanych uczniowi wymagań na poszczególne oceny oraz wskazanie:
    1. jakie wymagania podstawy programowej uczeń opanował,
    2. jakie wymagania podstawy programowej musi jeszcze opanować.
  3. Nauczyciel dba o bezstronność i obiektywizm w ocenie ucznia i sprawiedliwe traktowanie wszystkich.
  4. Nauczyciel  bierze udział w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

1)Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania. Sposób obniżenia wymagań nauczyciel określa na piśmie oraz konsultuje z pedagogiem szkolnym.

  1. Nauczyciel dokonuje oceny postępów uczniów w nauce oraz zachowania zgodnie z przyjętymi Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania (załącznik nr  9).

§ 47

  1. Nauczyciel w czasie pełnienia obowiązków służbowych korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
  2. Nauczyciel współuczestniczy w realizacji zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.

§ 48

  1. Dyrektor szkoły może powierzyć nauczycielowi funkcję wychowawcy klasy.
  2. Zadaniem wychowawcy jest:

1) diagnozowanie warunków społecznych i ekonomicznych swoich wychowanków,

2)sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a szczególnie tworzenie warunków wspomagających rozwój intelektualny i emocjonalny uczniów,

3)przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczeństwie,

4)rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów.

 

  1. Wychowawca ma obowiązek:
    1. utrzymywać stały kontakt z innymi nauczycielami uczącymi w jego klasie celem koordynacji oddziaływań wychowawczych,
    2. współpracować z rodzicami, pedagogiem szkolnym i za pośrednictwem pedagoga szkolnego z poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
    3. zapoznać rodziców ze Statutem, Wewnątrzszkolnym Zasadami Oceniania, Programem Wychowawczym, Programem Profilaktyki i innymi dokumentami wewnętrznymi,
    4. informować rodziców o postępach dziecka w nauce i zachowaniu na spotkaniach, a w szczególnych przypadkach w miarę potrzeb,
    5. kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej,
    6. śledzić postępy uczniów w nauce, udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia i wyboru zawodu,
    7. poznać warunki życia i nauki swoich wychowanków, organizować im pomoc w razie potrzeby,
    8. planować i organizować wspólnie z rodzicami i uczniami różne formy życia zespołowego rozwijające uczniów i integrujące zespół uczniowski,
    9. ustalić treść i formę zajęć tematycznych na godzinach z wychowawcą zgodnie z Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki.

§ 49

  1. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej (dziennik, arkusz ocen, wypisuje świadectwa szkolne, protokoły egzaminacyjne, plany pracy…).
  2. Ustala śródroczną, roczną i końcową ocenę zachowania według obowiązujących zasad i skali.
  3. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi swoją klasę przez cały cykl nauczania w danym typie szkoły.
  4. Dyrektor szkoły może dokonać zamian wychowawcy klasy z przyczyn losowych (reorganizacja pracy szkoły, choroba nauczyciela), niewywiązywania się wychowawcy z obowiązków lub na uzasadniony wniosek rodziców lub uczniów.
  5. Przy dłuższej nieobecności wychowawcy klasy, dyrektor szkoły wyznacza innego nauczyciela, uczącego w danej klasie jako zastępcę wychowawcy klasy na czas jego nieobecności.

§ 50

  1. Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe i problemowo- zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora szkoły na wniosek zespołu.
  2. W przypadku tworzenia doraźnych zespołów i zespołów zadaniowych wynikających z aktualnych potrzeb szkoły nauczyciele biorą w nich udział po wyrażeniu zgody.

§ 51

  1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest: ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i programu nauczania w danym zawodzie, z uwzględnieniem korelacji kształcenia ogólnego i kształcenia zawodowego.
  2. Nauczyciele zespołu oddziałowego realizują zadania edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze ustalone w rocznym planie pracy szkoły. Do zadań Zespołów należy:

1)analiza sytuacji wychowawczej w klasie i problemów wychowawczych oraz  wspólne podejmowanie konkretnych działań dla optymalnego rozwoju uczniów

2)przekazywania sobie informacji o sukcesach i porażkach uczniów celem udzielenia pomocy uczniowi.

3) wymiana doświadczeń z zakresu organizacji procesu wychowawczego i ustalenie metod i form pracy z uczniami i zespołem klasowym oraz ich rodzicami- organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

4) dokonywanie oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej

5) wnioskowanie i opiniowanie rozwiązań w zakresie planu nauczania oddziału w całym cyklu kształcenia, planów realizacji związanych z realizacją zadań edukacyjnych szkoły,

6) wnioskowanie do wychowawcy klasy w sprawie ustalania ocen zachowania w oddziale,

7) ewaluacja skuteczności podjętych działań,

8) wnioskowanie do dyrektora szkoły i rady pedagogicznej w sprawach edukacyjnych, opiekuńczych i profilaktycznych.

9) opracowanie i ewaluacja Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki.

10)opracowanie Procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych i ocena ich skuteczności (załącznik nr 10)

3. Zespół spotyka się w zależności od potrzeb, co najmniej raz w semestrze.

4. Pracę zespołów koordynuje pedagog szkolny.

5. Dokumentację pracy zespołu przechowuje przez cykl kształcenia koordynator i okazuje dyrektorowi oraz w przypadku kontroli organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny.

§ 52

  1. Nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespół przedmiotowy.
  2. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
    1. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia wyboru lub opracowania programów nauczania, uzgodnienie sposobów ich realizacji, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także wyboru podręczników lub materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych,
    2. opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania i ewaluacji wyników nauczania (PZO),
    3. przygotowanie i organizację próbnych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe i egzaminów maturalnych,
    4. planowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa  metodycznego,
    5. doskonalenie form pracy pozalekcyjnej uczniów, pracy z uczniami mającymi specjalne potrzeby edukacyjne, organizację olimpiad i konkursów, zawodów sportowych,
    6. współpraca z wypożyczalnią i czytelnią szkolną w celu zakupu książek i czasopism służących zarówno uczniom, jak i nauczycielom,
    7. opracowanie planu wycieczek przedmiotowych, będących uzupełnieniem wiedzy uczniowskiej.
  3. Posiedzenia zespołów przedmiotowych są protokołowane.

§ 53

  1. W szkole zatrudniony jest pedagog szkolny.
  2. Do zadań pedagoga w szkole należy w szczególności:

1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów,

2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów,

3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb- koordynowanie pracy zespołów nauczycieli i specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień, zdrowia psychicznego i innych problemów młodzieży,

5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów,

6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,

7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów,

8) wspieranie nauczycieli i wychowawców w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

  1. Zadania pedagoga realizowane są we współpracy z:
    1. rodzicami/prawnymi opiekunami,
    2. nauczycielami i innymi pracownikami Zespołu,
    3. poradniami psychologiczno - pedagogicznymi,
    4. innymi szkołami i placówkami,
    5. podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

 

§ 54

Dyrektor szkoły wyznacza  nauczyciela - koordynatora d/s obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego, który:

  1. Opracowuje plany i programy szkolenia obronnego a także organizuje szkolenie i prowadzi dokumentację szkolną.
  2. Opracowuje i uaktualnia dokumenty zapewniające sprawne wykonywanie zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa.
  3. Opracowuje i uaktualniania dokumentację stałego dyżuru.
  4. Koordynuje i planuje realizację przedsięwzięć z zakresu obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.

Rozdział VI

Inni pracownicy szkoły

§ 55

  1. Innymi pracownikami szkoły są pracownicy administracyjni i obsługi.
  2. Do zadań pracowników administracji należy:
    1. prowadzenie kadr,
    2. gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi i majątkiem szkoły,
    3. prowadzenie sekretariatu.
  3. Pracownicy obsługi zapewniają sprawne funkcjonowanie urządzeń stanowiących wyposażenie szkoły oraz utrzymanie porządku.
  4. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników określa dyrektor szkoły.

Rozdział VII

Zasady rekrutacji uczniów 

§ 56

  1. W celu przeprowadzenia rekrutacji do klas pierwszych dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno – kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania członków.
  2. Do zadań szkolnej komisji rekrutacyjno - kwalifikacyjnej należy w szczególności:
    1. podanie do wiadomości kandydatom informacji o warunkach rekrutacji  z uwzględnieniem kryteriów przyjęć ustalonych przez szkołę,
    2. ustalenie na podstawie postępowania kwalifikacyjnego i ogłoszenie listy kandydatów przyjętych do szkoły,
    3. sporządzenie protokołu postępowania kwalifikacyjnego.
  3. Do szkoły dla młodzieży uczęszczają uczniowie w wieku 16 – 21 lat. Do klasy pierwszej przyjmowani są kandydaci, którzy nie ukończyli 18 roku życia.
  4. Niezbędnym warunkiem przyjęcia do liceum ogólnokształcącego, technikum oraz zasadniczej szkoły zawodowej jest ukończenie gimnazjum. W przypadku technikum i zasadniczej szkoły zawodowej dodatkowo dostarczenie zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań do podjęcia praktycznej nauki zawodu.
  5. Podczas rekrutacji uwzględnia się wyniki nauki w oraz indywidualne osiągnięcia ucznia wpisane na świadectwie ukończenia gimnazjum oraz wyniki egzaminu gimnazjalnego wpisane na zaświadczeniu. Przedmioty, z których brane są pod uwagę oceny to: język polski, matematyka, język obcy oraz czwarty przedmiot, który co roku ustala komisja w zależności od kierunku kształcenia lub rozszerzenia.
  6. W przypadku uzyskania równorzędnych wyników w pierwszej kolejności będą przyjmowani kandydaci z problemami zdrowotnymi ograniczającymi możliwość wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia potwierdzony przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną.
  7. Z pominięciem postępowania rekrutacyjnego do szkoły są przyjęci laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych i laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim.
  8. Szczegółowy Regulamin rekrutacji na dany rok szkolny określa (załącznik  nr 12)

Rozdział VIII

Prawa i obowiązki ucznia

§ 57

  1. Każdy uczeń ma prawo do uzyskania pomocy  ze strony wszystkich organów szkoły, pedagoga szkolnego, wychowawcy, każdego nauczyciela, zarówno w przypadku zagrożenia oceną niedostateczną, jak i chęci ugruntowania, poszerzenia swoich wiadomości, rozwoju zainteresowań oraz rozwiązania nurtujących go problemów.
  2. Prawa ucznia:
    1. Prawo do nauki i znajomości swoich praw:

Wychowawca ma obowiązek dostarczenia uczniowi informacji na temat jego praw.

  1. Prawo do informacji:

Wychowawca ma obowiązek informowania ucznia o wszelkich zapisach prawa szkolnego dotyczących procesu edukacyjnego, w tym WZO i Rozporządzenia MEN w sprawie promowania, oceniania, klasyfikowania..., jak również obowiązujących zasadach w relacjach szkolnych wynikających ze statutu oraz zarządzeń dyrektora. Uczeń ma prawo do jawnej oceny bieżącej, semestralnej i końcoworocznej.

  1. Wolność wypowiadania poglądów i opinii, w tym w sprawach ucznia:

Uczeń ma prawo, o ile to nie narusza dobra innych osób, do wyrażania swoich poglądów i opinii .

  1. Wolność myśli, sumienia, wyznania:

Każdy uczeń ma prawo być tak samo traktowany, niezależnie od wyznawanej religii. Uczeń ma prawo do swobody wyrażania myśli i przekonań, także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób.

  1. Wolność zrzeszania się :

Uczeń ma prawo należeć do organizacji i stowarzyszeń działających na terenie szkoły oraz poza szkołą.

  1. Wolność od poniżającego traktowania i karania:

Uczeń ma prawo do poszanowania jego godności, do opieki wychowawczej i  higienicznych warunków pobytu w szkole, gwarantujących bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne.

  1. Równe traktowanie wobec prawa szkolnego:

Uczeń ma prawo być jednakowo traktowany i oceniany bez względu na jego wygląd zewnętrzny i status społeczny.

  1. Prawo do rozwijania swoich zainteresowań, zdolności i talentów:

Uczeń ma prawo uczestniczyć w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz reprezentowania szkoły w konkursach, zawodach i innych imprezach zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami.

  1. Prawo do życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym:

Uczeń ma prawo zwrócić się do nauczyciela o dodatkowe wyjaśnienie niezrozumiałych treści oraz uczestniczyć w zajęciach wyrównawczych. Uczeń ma prawo zwracać się do RSU, wychowawcy, dyrektora, Rady Rodziców we wszystkich istotnych sprawach i uzyskania pomocy.

  1. Ochrona prywatności ucznia:

Uczeń ma prawo do zachowania przez nauczyciela tajemnicy w sprawach dotyczących  jego życia prywatnego i rodzinnego.

  1. Prawa proceduralne:

Uczeń ma prawo do odwoływania się od decyzji wychowawcy, nauczyciela, rady pedagogicznej i dyrektora . Procedury odwołania się od oceny są zawarte w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania.

§ 58

  1. Obowiązki ucznia:
    1. odnoszenie się z szacunkiem do symboli narodowych oraz dbanie o dobre imię szkoły,
    2. przestrzeganie postanowień statutu oraz innych zarządzeń szkolnych,
    3. systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
    4. przestrzeganie zasad współżycia społecznego, zachowywanie się zgodnie z przyjętymi normami. Uczeń ma obowiązek odnosić się z szacunkiem do nauczycieli, innych pracowników szkoły i uczniów oraz dbać o kulturę słowa,
    5. tworzenie atmosfery wzajemnej życzliwości, pomaganie słabszym, przeciwdziałanie wszelkim przejawom przemocy i brutalności. Uczeń ma obowiązek reagowania na łamanie ustalonego w szkole porządku,
    6. dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz swoich kolegów w szkole i poza szkołą:
      1. uczeń ma obowiązek wystrzegać się wszelkich nałogów,
      2. uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny osobistej,
    7. troszczenie się o mienie szkoły i jej estetyczny wygląd:
      1. uczeń ma obowiązek dbać o estetykę swojego miejsca pracy, porządek w klasie, na korytarzu i na terenie szkoły,
      2. uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie/ osoby sprawujące pieczę zastępczą) są zobowiązani do naprawienia wyrządzonej szkody lub pokrycia strat,
    8. dbanie o estetyczny i odpowiedni do szkoły strój:
      1. uczeń ma obowiązek uczęszczać na zajęcia w stroju czystym, schludnym, skromnym (dopuszczona jest drobna biżuteria, np. małe kolczyki),
      2. ucznia obowiązuje na terenie szkoły lekkie obuwie sportowe na płaskiej podeszwie. Nie jest dozwolone noszenie w szkole butów na wysokim obcasie,
      3. podczas uroczystości szkolnych (m.in. rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, Dzień Patrona, egzaminy) obowiązuje strój galowy:
        • dla dziewcząt: biała bluzka koszulowa, granatowa lub czarna spódnica, czółenka.
        • dla chłopców: garnitur lub sweter i spodnie w kolorze ciemnym, biała lub jasnoniebieska koszula, krawat, ciemne półbuty męskie.

§ 59

  1. W szkole obowiązuje zakaz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń audiowizualnych podczas lekcji .Uczeń ma obowiązek wyłączenia telefonu (innego urządzenia audiowizualnego) oraz schowania go.
  2. Nagrywanie dźwięku i obrazu jest możliwe jedynie za zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej.
  3. Naruszenie w/w zasad powoduje odebranie aparatu, telefonu i przekazanie go do depozytu w sekretariacie szkoły. Aparat, telefon  odbiera rodzic (prawny opiekun ucznia/ osoba sprawująca pieczę zastępczą).

§ 60

Zasady usprawiedliwianie nieobecności na zajęciach:

  1. Uczeń ma obowiązek dostarczyć usprawiedliwienie nieobecności (zwolnienie lekarskie lub pisemna informacja od rodziców (prawnych opiekunów/ osób sprawujących pieczę zastępczą) na pierwszą godzinę wychowawczą po ustaniu nieobecności.
  2. Rodzice (prawni opiekunowie / osoby sprawujące pieczę zastępczą) mogą usprawiedliwić ucznia osobiście lub telefonicznie podczas rozmowy z wychowawcą (nie przekazują tej informacji przez sekretariat).
  3. Uczeń pełnoletni może usprawiedliwić nieobecność do 3 dni, ale na piśmie. Decyzję o usprawiedliwieniu podejmuje wychowawca.
  4. Szczegółowe zasady usprawiedliwiania nieobecności i zwalniania ucznia z zajęć określają WZO. 

§ 61

  1. Ponadto ucznia obowiązuje:
    1. całkowity zakaz picia alkoholu i  przebywania na terenie szkoły oraz w trakcie wycieczek, imprez szkolnych, praktyk szkolnych, zajęć praktycznych pod wpływem alkoholu,
    2. zakaz używania narkotyków i innych środków odurzających w szkole i poza szkołą,
    3. zakaz palenia tytoniu.
  2. W czasie tzw. „okienek” uczeń przebywa w bibliotece szkolnej (w wypożyczalni lub czytelni).

Rozdział IX

Nagrody i kary

§ 62

Nagrody

  1. Uczeń może być wyróżniony i nagrodzony za:
    1. rzetelny stosunek do nauki,
    2. szczególne osiągnięcia w nauce lub szczególne osiągnięcia sportowe,
    3. wzorową postawę i wysoką frekwencję,
    4. aktywną pracę na rzecz klasy, szkoły, środowiska lokalnego lub innych osób,
    5. wysoką kulturę osobistą , koleżeństwo, szczególnie wyróżniające się zachowanie,
    6. pokonywanie własnych słabości i napotykanych trudności i inne działania zasługujące na uznanie.
  2. Wyróżnień i nagród udziela się w formie:
    1. pochwały wychowawcy, opiekuna organizacji uczniowskich, dyrektora szkoły,
    2. pochwały na zebraniu z rodzicami,
    3. listu pochwalnego do rodziców (prawnych opiekunów/ osób sprawujących pieczę zastępczą), dyplomu uznania,
    4. nagrody rzeczowej ufundowanej przez Radę Rodziców,
    5. całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów wycieczki ucznia,
    6. stypendium, którego przyznanie regulują odrębne przepisy,
    7. umieszczenia na stronie internetowej szkoły i w gablocie zdjęcia z podaniem nazwiska i osiągnięcia.

§ 63

Kary

  1. Kary mogą być stosowane po uprzednim rozpoznaniu sprawy przez wychowawcę lub dyrektora szkoły przy zachowaniu odpowiedniej gradacji.
  2. Nie można dwukrotnie karać ucznia za to samo przewinienie.
  3. Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia.

§ 64

  1. Uczeń może zostać ukarany za nieprzestrzeganie statutu szkoły, regulaminów i zarządzeń wewnętrznych, w tym:
    1. lekceważenie i zaniedbywanie nauki i innych obowiązków szkolnych, w szczególności za opuszczanie godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia oraz unikanie sprawdzianów,
    2. lekceważenie i aroganckie zachowanie w stosunku do pracowników szkoły,
    3. wulgarne, agresywne zachowanie wobec kolegów,
    4. stwarzanie zagrożenia dla siebie i innych, umyślne spowodowanie uszczerbku na zdrowiu,
    5. palenie papierosów na terenie szkoły, na imprezach szkolnych, turystyczno- krajoznawczych oraz poza szkołą,
    6. picie alkoholu na terenie szkoły, na imprezach zorganizowanych w szkole oraz poza szkołą oraz używanie innych niedozwolonych i szkodzących zdrowiu używek,
    7. demoralizowanie innych (zły przykład, namawianie do negatywnych zachowań),
    8. dewastowanie mienia szkolnego i cudzej własności,
    9. uniemożliwianie prowadzenia nauczycielowi lekcji lub utrudnianie zdobywania wiedzy pozostałym uczniom,
    10. używanie telefonu komórkowego oraz innego sprzętu audiowizualnego podczas zajęć lekcyjnych,
    11. inne zachowanie sprzeczne z ogólnie przyjętymi normami społecznymi, np.: kradzież, sprzedaż i posiadanie narkotyków i innych środków odurzających, wymuszenia, pobicia, zastraszanie, poniżanie, podżeganie do bójek, kłamstwo, oszustwo i oszczerstwo, cyberprzemoc, itp.
  2. Kara może być udzielona w następującej formie:
    1. przekazanie uwagi przez nauczyciela wychowawcy klasy,
    2. upomnienia lub nagany przez wychowawcę wobec klasy,
    3. upomnienia dyrektora szkoły,
    4. nagany dyrektora szkoły,
    5. czasowego zakazu udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych,
    6. czasowego pozbawienia prawa reprezentowania szkoły w zawodach sportowych, konkursach, itp.,
    7. odebrania prawa do pełnienia funkcji społecznych w szkole,
    8. dodatkowej pracy na rzecz szkoły lub innej o walorach wychowawczych,
    9. skreślenia z listy uczniów:
      1. uczeń usunięty ze szkoły nie ma prawa ponownego ubiegania się o przyjęcie do tej szkoły,
      2. dyrektor szkoły może skreślić ucznia z listy uczniów (w sytuacjach szczególnych) z pominięciem kar regulaminowych.
  3. Rodzice (prawni opiekunowie/ osoby sprawujące pieczę zastępczą) ucznia są niezwłocznie informowani o udzielonych karach.

§ 65

  1. Od kary wymierzonej przez nauczyciela, wychowawcę przysługuje uczniowi odwołanie do dyrektora  szkoły. Odwołanie należy wnieść w terminie 7 dni od udzielenia kary.
  2. W przypadku wymierzenia kary przez dyrektora uczeń w terminie 7 dni może zwrócić się do dyrektora o ponowne rozpatrzenie sprawy.

§ 66

Kary i nagrody mogą być udzielone na wniosek:

  1. samorządu klasowego lub szkolnego,
  2. zainteresowanego ucznia,
  3. wychowawcy klasy,
  4. nauczyciela przedmiotu,
  5. dyrektora szkoły,
  6. rady pedagogicznej,
  7. innych pracowników szkoły,
  8. przedstawicieli organizacji i  instytucji pozaszkolnych.

§ 67

Skreślenie ucznia z listy uczniów

  1. Dyrektor szkoły może, w drodze decyzji administracyjnej, skreślić ucznia z listy uczniów. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego, która nie jest wiążąca.
  2. Uczeń może zostać skreślony z listy uczniów w przypadkach:
    1. stwarzania sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu uczniów i pracowników szkoły,
    2. dystrybucji narkotyków i środków psychotropowych oraz ich posiadania,
    3. używania alkoholu i środków odurzających oraz bycia pod ich wpływem na terenie szkoły i imprezach szkolnych poza szkołą,
    4. naruszenia godności i nietykalności osobistej innych osób, w tym również pracowników szkoły,
    5. wymuszania, zastraszania, szykanowania (także w internecie) i stosowania innych form przemocy psychicznej,
    6. notorycznego opuszczania bez usprawiedliwienia obowiązkowych zajęć szkolnych (powyżej 50%),
    7. dopuszczenia się kradzieży, niszczenia mienia szkolnego lub uczniów,
    8. fałszowania dokumentów.
  3. Uczeń może być również skreślony w trybie natychmiastowej wykonalności bez stosowania gradacji kar w przypadku prawomocnego wyroku sądowego.

§ 68

  1. W przypadku popełnienia wykroczenia, które kwalifikuje się do skreślenia ucznia z listy uczniów:
    1. wychowawca sporządza notatkę służbową dotyczącą wydarzenia oraz powiadamia rodziców,
    2. uczeń ma prawo wskazać swoich rzeczników obrony; wychowawca i pedagog szkolny są - niejako z urzędu- rzecznikami ucznia,
    3. dyrektor szkoły zwołuje radę pedagogiczną w celu przedstawienia wszystkich informacji mogących mieć wpływ na podjęcie uchwały o skreśleniu z listy uczniów,
    4. samorząd uczniowski wyraża opinię w sprawie skreślenia z listy uczniów,
    5. dyrektor szkoły wydaje decyzję o skreśleniu z listy uczniów.
  2. Szkoła prowadzi rejestr decyzji. Decyzja o skreśleniu zawiera: numer, datę wydania, podstawę prawną (art. 39, ust.2 ustawy z dnia 7 września o systemie oświaty; właściwy punkt i paragraf statutu szkoły oraz artykuł 103 k.p.a.), treść decyzji, uzasadnienie, tryb odwoławczy.
  3. Decyzję odbierają i podpisują rodzice oraz uczeń. W przypadku braku możliwości sprowadzenia rodziców, pismo wysyła się pocztą listem poleconym.
  4. Uczniowi i jego rodzicom przysługuje prawo odwołania się od decyzji dyrektora do organu nadzorującego, za pośrednictwem dyrektora szkoły w ciągu 14 dni od daty otrzymania decyzji. Dyrektor ma 7 dni na ustosunkowanie się do sprawy. W przypadku podtrzymania decyzji przesyła dokumentację do organu odwoławczego.
  5. Do momentu rozpatrzenia odwołania uczeń ma prawo uczęszczania do szkoły.

Rozdział X

Postanowienia końcowe

§ 69

  1. Szkoła posiada sztandar i ceremoniał (załącznik nr 2).
  2. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zespół Szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla całego zespołu oraz pieczęcie urzędowe dla każdej ze szkół wchodzących w skład zespołu.

  1. na świadectwach szkolnych używa się pieczęci zawierającej typ szkoły i nazwę zespołu,
  2. na innych dokumentach wydawanych przez szkołę, wchodzącą w skład zespołu szkół, używa się pieczęci urzędowej Zespołu Szkół im. Żołnierzy Armii Krajowej w Makowie Mazowieckim.
  1. Sposób prowadzenia dokumentacji pedagogicznej określa Instrukcja prowadzenia i postępowania z dokumentacją przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej. (załącznik nr 11).
  2. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  3. Szkoła wydaje uczniom roczne świadectwa szkolne, a absolwentom świadectwa ukończenia szkoły, duplikaty świadectw, legitymacje szkolne oraz inne i dokumenty na zasadach określonych przez MEN.
  4. Zasady finansowania i prowadzenia gospodarki finansowej oraz materialnej określają odrębne przepisy.
  5. Dyrektor szkoły zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem szkoły wszystkim członkom społeczności szkolnej.
Wytworzył:
Udostępnił:
B A
(2018-09-18 10:34:48)
Ostatnio zmodyfikował:
B A
(2021-04-29 13:40:46)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki